Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K právním aspektům opětovného využití těžebních odpadů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15220%2F22%3A73614600" target="_blank" >RIV/61989592:15220/22:73614600 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.cspzp.com/rocnik2022.html" target="_blank" >https://www.cspzp.com/rocnik2022.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K právním aspektům opětovného využití těžebních odpadů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek analyzuje právní úpravu nakládání s těžebním odpadem v souvislosti s novým konceptem oběhového hospodářství. Autor se zaměřuje především na zákon č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem, a uvádí, že těžební organizace může těžit nerosty z úložišť (hald nebo odkališť) po splnění podmínek stanovených platnou právní úpravou. Za ložisko nerostů považuje horní zákon opuštěné odvaly nebo odkaliště, které vznikly hornickou činností a obsahují nerostné suroviny. Ložisko nerostů je pouze opuštěným úložištěm, nikoli úložištěm, kde stále probíhá těžba. Tyto dva případy je tedy třeba rozlišovat. Zatímco případné využití opuštěného úložiště bude nutné řešit jako novou těžbu výhradního ložiska ve vlastnictví státu (tj. od zřízení průzkumného území pro průzkum ložiska až po samotnou těžbu v rámci určeného dobývacího prostoru a povolenou těžební činnost - otvírka, příprava a těžba). U provozovaného úložiště bude nutné využít možnosti stanovené zákonem o nakládání s těžebním odpadem. Těžební organizace tak může učinit na základě plánu odebírání těžebních odpadů z úložišť, kde bylo odstraňování těžebních odpadů ukončeno, nebo na základě rozhodnutí obvodního báňského úřadu o využití těžebního odpadu z uzavřeného úložiště, jehož provoz byl ukončen. Organizace může využít i výjimku z působnosti zákona o nakládání s těžebními odpady. V souladu s koncepcí oběhového hospodářství by cílem vnitrostátních právních předpisů o nakládání s těžebním odpadem mělo být umožnit co nejširší využití tohoto druhu odpadu prostřednictvím jeho recyklace, opětovného použití nebo využití.

  • Název v anglickém jazyce

    On the legal aspects of the reuse of extractive waste

  • Popis výsledku anglicky

    The paper analyzes the legal regulation of mining waste management in connection with the new concept of circular economy. The author focuses mainly on Act No. 157/2009 Coll., on mining waste management, and states that the mining organization may extract minerals from the storage sites (heaps or sludge ponds) after meeting the conditions set by applicable law. The Mining Act considers abandoned heaps or sludge ponds, which have been created by mining activities and contain minerals, to be a mineral deposit. The mineral deposit is only an abandoned storage site, not a storage site where mining is still taking place. These two cases must therefore be distinguished. While the possible use of an abandoned storage site will have to be addressed as a new mining of an exclusive state-owned deposit (ie from the establishment of an exploration area for deposit exploration to the actual mining within the designated mining area and permitted mining activities - opening, preparation and mining). As regard the operated storage site, it will be necessary to use the options stipulated by the Mining Waste Management Act. The mining organization may do so on the basis of a plan for the collection of mining waste from storage sites where the disposal of mining waste has been completed or on the basis of a decision of the district mining authority on the use of mining waste from a closed storage site, the operation of which has been terminated. The organization may also use an exception from the scope of the Mining Waste Management Act. In line with the circular economy concept, the aim of national legislation on extractive waste management should be to enable this type of waste to be used as widely as possible through its recycling, re-use or recovery.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    České právo životního prostředí

  • ISSN

    1213-5542

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XXII.

  • Číslo periodika v rámci svazku

    63

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    39-63

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus