"Uč se synu moudrým býti“ aneb prospěch studenta jako aspekt podstatný pro určení náhrady za ztrátu na výdělku.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15220%2F23%3A73623134" target="_blank" >RIV/61989592:15220/23:73623134 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://app.beck-online.cz/bo/chapterview-document.seam?documentId=nrptembsgnpxa4s7geyv6427gm4dc&groupIndex=3&rowIndex=0&refSource=search-facets#" target="_blank" >https://app.beck-online.cz/bo/chapterview-document.seam?documentId=nrptembsgnpxa4s7geyv6427gm4dc&groupIndex=3&rowIndex=0&refSource=search-facets#</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Uč se synu moudrým býti“ aneb prospěch studenta jako aspekt podstatný pro určení náhrady za ztrátu na výdělku.
Popis výsledku v původním jazyce
Nárok na náhradu za ztrátu na výdělku představuje jeden z několika nároků v rámci druhů náhrad, které zákoník práce předpokládá v případě vzniku pracovního úrazu či nemoci z povolání. Nárok na náhradu za ztrátu na výdělku je dvojí a sice po dobu pracovní neschopnosti a po skončení pracovní neschopnosti. Oba nároky si lze zjednodušeně představit již podle jejich názvu, nicméně výpočet jednotlivých nároků může zakládat mnohé komplikace a ve svém důsledku i výkladové problémy, což dokládá i rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 29. 10. 2021, sp. zn. 21 Cdo 577/2020. Článek přibližuje skutkovou situaci studenta, který byl zraněn při praktické výuce a následně se domáhal shora uvedené náhrady. Rozhodnutí Nejvyššího soudu přináší přehled základních aspektů nezbytných pro správné právní zhodnocení normy s relativně neurčitou (abstraktní) hypotézou u pravděpodobného výdělku, který představuje jednu ze složek vymezujících rozsah zkoumané náhrady. Jak napovídá i samotný název článku, rozhodným může být mimo jiné i prospěch studenta. Tímto přístupem nicméně soudy vstupují na pomyslný „tenký led“, neboť hodnocení samotného přístupu studentů by totiž mělo jít ruku v ruce s hodnocením vzdělávacího rámce a edukačního přístupu. V rámci základního vymezení nebude opomenuto ani obecné přiblížení školních úrazů, historického učebního poměru a pozornost bude věnována též odměňování učňů a praktikantů. Tzv. bezplatné praxe za situace výkonu produktivní činnosti praktikantů jsou častým nešvarem, a je potřebné upozorňovat na negativní důsledky, které s sebou tyto přístupy mohou pro zaměstnavatele přinášet.
Název v anglickém jazyce
"Learn to be wise, son" or the benefit of the student as an aspect relevant to the determination of compensation for a Loss of Earnings
Popis výsledku anglicky
The claim for compensation for loss of earnings is one of several claims within the types of compensation provided for by the Labour Code in the event of an occupational accident or occupational disease. The entitlement to compensation for loss of earnings is twofold, namely during and after incapacity for work. Both claims can be simplified by their name, but the calculation of the individual claims can cause many complications and, as a result, interpretative problems, as evidenced by the Supreme Court decision of 29 October 2021, Case No. 21 Cdo 577/2020. The article presents the factual situation of a student who was injured during practical training and subsequently claimed the above-mentioned compensation. The Supreme Court's decision provides an overview of the basic aspects necessary for a proper legal assessment of the norm with a relatively vague (abstract) hypothesis for the probable earnings, which is one of the components defining the scope of the compensation under examination. As the title of the article suggests, the student's earnings, among other factors, may be decisive. However, by taking this approach, the courts are stepping on imaginary "thin ice", since the evaluation of the students' access itself should go hand in hand with the evaluation of the educational framework and the educational approach. A general overview of school accidents, the historical apprenticeship ratio and attention will also be paid to the remuneration of apprentices and trainees. So-called unpaid internships in the context of the productive activity of apprentices are a common nuisance, and it is necessary to draw attention to the negative consequences that these approaches can have for employers.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Právní rozhledy
ISSN
1210-6410
e-ISSN
—
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
11
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
381-389
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—