Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teorie sympatie a antipatie ve Wittenberku v 16. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F06%3A00003752" target="_blank" >RIV/61989592:15260/06:00003752 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Theory of Sympathy and Antipathy in Wittenberg in the 16th Century

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The term "Sympathy" and its opposite "Antipathy" are very important concepts in the Natural Philosophy of the 16th and the 17th Centuries and have their origin in many conceptions of Sympathy in Antique Philosophy, Aristotelian, Epicurian, Stoic and Neoplatonic. According to Renaissance Philosophy in general the principle of "Sympathy" is the main force in the Cosmos and as a doctrine can be found in many applications in Renaissance alchemy, magic and medicine. In the 16th century also in Wittenberg some treatises on sympathy were published, among others written by renowed Wittenberger thinkers and physicians, i.e. Philip Melanchton (1550), Caspar Peucer (1574), John of Jessen (1599). This article tries to find place of these treatises in the pluralityof Renaissance thought on sympathy and to consider their particularity that could consist in the specificity of the Lutheran Natural Philosophy.

  • Název v anglickém jazyce

    The Theory of Sympathy and Antipathy in Wittenberg in the 16th Century

  • Popis výsledku anglicky

    The term "Sympathy" and its opposite "Antipathy" are very important concepts in the Natural Philosophy of the 16th and the 17th Centuries and have their origin in many conceptions of Sympathy in Antique Philosophy, Aristotelian, Epicurian, Stoic and Neoplatonic. According to Renaissance Philosophy in general the principle of "Sympathy" is the main force in the Cosmos and as a doctrine can be found in many applications in Renaissance alchemy, magic and medicine. In the 16th century also in Wittenberg some treatises on sympathy were published, among others written by renowed Wittenberger thinkers and physicians, i.e. Philip Melanchton (1550), Caspar Peucer (1574), John of Jessen (1599). This article tries to find place of these treatises in the pluralityof Renaissance thought on sympathy and to consider their particularity that could consist in the specificity of the Lutheran Natural Philosophy.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2006

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Philosophica - Aesthetica

  • ISBN

  • ISSN

    1212-1207

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    81-91

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

  • Datum konání akce

  • Typ akce podle státní příslušnosti

  • Kód UT WoS článku