Henades contra henas tón logikón. Proklovo pojetí "henad" a origenisté
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F08%3A00005934" target="_blank" >RIV/61989592:15260/08:00005934 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Henades contra henas tón logikón. Proklovo pojetí "henad" a origenisté
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá Proklovou koncepcí henad, která obohatila antickou diskuzi a vztahu jednoty a mnohosti, představuje jejich status a funci a vysvětluje jejich spojitost s Proklovou teorií participace. Druhá část příspěvku se věnuje otázce, nakolik mohla být Proklova henadická koncepce předlohou pozdně origenistické interpretace prapůvodního stavu před stvořením světa, která se zakládala na pojmu henas ton logikon a o níž referuje byzantský teolog a filosof Maxim Vyznavač (580-662). Autor tvrdí, že origenistická "henada logem obdařených bytostí" (henas ton logikon) nemá spojitost s Proklovým pojetím henad jakožto nad-hypostatických instancí umožňujících přechod od jednoty k mnohosti a patrně vyjadřuje jen jakýsi druh prapůvodní jednoty mezi Bohem a racionálními bytostmi. Maximova zmínka o "mnoha oporach v naukách pohanských filosofů" se tak s největší pravděpodobností týká obecného hrubého (platónsko-novoplatónského) konceptu pádu duší do tělesnosti a nelze ji považovat za aluzi
Název v anglickém jazyce
Henades contra henas ton logikon. Proclus´ Conception of Henads and Origenists
Popis výsledku anglicky
The article deals with the Proclus´ conception of Henads which enriched the ancient discussion about the unity-plurality problem, presents their statuses and functions and explains its connection with Proclus´ theory of participation. The second part concerns the question to what extent Proclus´ henadic conception could be a model to the late origenist interpretation of the original state before creation based on the term henas ton logikon, which a Byzantine theologian and philosopher Maximus the Confessor (580-662 A.D.) reports on. The author argues that the origenist "Henas of rational beings" cannot have any connexion with Proclus´ conception of Henads as the supra-hypostatic entities allowing transition from unity to plurality. The origenist term means only a specific kind of a primordial unity of God and rational beings. Maximus´ reference to "a great support in Greek philosophical teachings" must regard a general (plato-neoplatonic) concept of the souls´ fall into the corpore
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Jednota a mnohost
ISBN
978-80-7325-165-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
—
Název nakladatele
Centrum pro studium demokracie a kultury
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
—
Datum konání akce
—
Typ akce podle státní příslušnosti
—
Kód UT WoS článku
—