Otázka mravní hodnoty emocí se zřetelem k Aristotelovi, Kantovi a von Hildebrandovi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F15%3A33156111" target="_blank" >RIV/61989592:15260/15:33156111 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Otázka mravní hodnoty emocí se zřetelem k Aristotelovi, Kantovi a von Hildebrandovi
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je srovnání tří přístupů k otázce mravní hodnoty emocí. První z nich, Kantův, neponechává téměř žádný prostor pro mravní hodnocení emocí. Jedinou emocí, které lze podle Kanta připsat mravní hodnotu, je úcta k zákonu. Druhý přístup, reprezentovaný Aristotelem, přiznává emocím mravní hodnotu v míře, v níž jsou utvářeny dobrými a špatnými habity, tzn. mravními ctnostmi a neřestmi. Třetí, von Hildebrandův, přijímá Aristotelův přístup, navíc ale poukazuje na možnost modifikovat emoce i bezprostředně v jejich průběhu buď tzv. "sankcionováním" nebo "dezavuováním". Von Hildebrand tak ukazuje, že emoce jsou přivtěleny k svobodě a zodpovědnosti nejen prostřednictvím ctností a neřestí, ale rovněž tím, jaké stanovisko k nim zaujímáme ve chvíli, kdy jeaktuálně prožíváme.
Název v anglickém jazyce
On the Moral Value of Emotions: Kant, Aristotle, and von Hildebrand
Popis výsledku anglicky
The aim of the article is to compare and critically evaluate Kant's, Aristotle's, and von Hildebrand's approach to the question of the moral accountability of emotions. Notoriously, Kant, in his practical philosophy, leaves hardly any place for the moralvalue of emotions. The only emotion that he acknowledges to possess a moral value is "Achtung für's Gesetz". According to Aristotle, emotions can be object of praise and blame in so far as they are formed by good or bad habits (moral virtues and vices).Von Hildebrand, not objecting to this approach of Aristotle, off ers a fi ne phenomenological analysis of how a "morally conscious" person modifi es emotions while experiencing them by either "sanctioning" or "disavowing" them. This analysis implies that emotions can be morally good or bad in still different sense than the one considered by Aristotle
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-10061S" target="_blank" >GA15-10061S: Fenomenologická etika Dietricha von Hildebranda</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
5-25
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—