Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Otázka mravní hodnoty emocí se zřetelem k Aristotelovi, Kantovi a von Hildebrandovi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F15%3A33156111" target="_blank" >RIV/61989592:15260/15:33156111 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Otázka mravní hodnoty emocí se zřetelem k Aristotelovi, Kantovi a von Hildebrandovi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem článku je srovnání tří přístupů k otázce mravní hodnoty emocí. První z nich, Kantův, neponechává téměř žádný prostor pro mravní hodnocení emocí. Jedinou emocí, které lze podle Kanta připsat mravní hodnotu, je úcta k zákonu. Druhý přístup, reprezentovaný Aristotelem, přiznává emocím mravní hodnotu v míře, v níž jsou utvářeny dobrými a špatnými habity, tzn. mravními ctnostmi a neřestmi. Třetí, von Hildebrandův, přijímá Aristotelův přístup, navíc ale poukazuje na možnost modifikovat emoce i bezprostředně v jejich průběhu buď tzv. "sankcionováním" nebo "dezavuováním". Von Hildebrand tak ukazuje, že emoce jsou přivtěleny k svobodě a zodpovědnosti nejen prostřednictvím ctností a neřestí, ale rovněž tím, jaké stanovisko k nim zaujímáme ve chvíli, kdy jeaktuálně prožíváme.

  • Název v anglickém jazyce

    On the Moral Value of Emotions: Kant, Aristotle, and von Hildebrand

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the article is to compare and critically evaluate Kant's, Aristotle's, and von Hildebrand's approach to the question of the moral accountability of emotions. Notoriously, Kant, in his practical philosophy, leaves hardly any place for the moralvalue of emotions. The only emotion that he acknowledges to possess a moral value is "Achtung für's Gesetz". According to Aristotle, emotions can be object of praise and blame in so far as they are formed by good or bad habits (moral virtues and vices).Von Hildebrand, not objecting to this approach of Aristotle, off ers a fi ne phenomenological analysis of how a "morally conscious" person modifi es emotions while experiencing them by either "sanctioning" or "disavowing" them. This analysis implies that emotions can be morally good or bad in still different sense than the one considered by Aristotle

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-10061S" target="_blank" >GA15-10061S: Fenomenologická etika Dietricha von Hildebranda</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia neoaristotelica

  • ISSN

    1214-8407

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2015

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    5-25

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus