Pojem společenského souhlasu u Františka Suáreze (O principech politické moci)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F15%3A33156309" target="_blank" >RIV/61989592:15260/15:33156309 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pojem společenského souhlasu u Františka Suáreze (O principech politické moci)
Popis výsledku v původním jazyce
V této práci si klademe otázku, zda lze považovat Františka Suáreze za jednoho z představitelů společensko-smluvních teorií rozvíjejících se v období od 16. do 18. století. Na první pohled se zdá, že lze Suáreze bez nesnází klást vedle humanistů novověku, jako byli Thomas Hobbes, John Locke nebo později Jean-Jacques Rousseau. Totiž tak jako u nich, i u Suáreze má svobodná lidská vůle svoji nezastupitelnou úlohu při vzniku politické společnosti. Je zde však i značný rozdíl. Zatímco u výše jmenovaných humanistů, je svobodná vůle jednotlivců jediným principem politické moci, u Suáreze je tato vůle jen nutnou podmínkou, která jde v ústrety Bohem stvořené lidské přirozenosti, jenž je vlastním principem veškeré politické moci. Důsledkem pak je, že Suárez chápe stát jako přirozený morální organismus, a nikoli jako umělé těleso, jak zastává např. Hobbes. Závěrem lze konstatovat, že Suárez sice hájí společensko-smluvní teorii státu, ale jedná se o teorii zcela jiného typu.
Název v anglickém jazyce
The Concept of the Social Consent by Francisco Suárez (About the principles of political power)
Popis výsledku anglicky
In this work we are asking to can rank Francisco Suárez among the thinkers of the theory of the social contract developing from 16th until 18th century. The principal concept of his theory is the social consent. Somebody can mean, that is easy possible to put Suarez on the same side with Thomas Hobbes, Johne Locke or Jean-Jacques Rousseau. It is true that the independent will of the men by Suárez has his firm place in the constructing of the political society, but at the same time it is very special anddifferent from the humanists that we named. While the independent will of the individual man by the humanists is only the principle of the political power, by Suárez the will of the man is only its necessary condition. And the principle of the politicalpower consist in the human nature created by the Got. The consequence is that Suárez understands the state as the natural and moral organism, and not as the artificial organism like says for example Hobbes. In conclusion we can answer ou
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7412-157-9
Počet stran knihy
142
Název nakladatele
Refugium
Místo vydání
Olomouc - Velehrad
Kód UT WoS knihy
—