Vztah studentů středních škol ke vzdělání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F17%3A73584297" target="_blank" >RIV/61989592:15260/17:73584297 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.paidagogos.net/issues/2017/2/article.php?id=6" target="_blank" >http://www.paidagogos.net/issues/2017/2/article.php?id=6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vztah studentů středních škol ke vzdělání
Popis výsledku v původním jazyce
Článek reaguje na situaci, kdy v posledních dvaceti letech došlo v České republice ke značnému nárůstu vysokoškolsky vzdělaných lidí a aktuálně na vysoké školy nastupuje až 60 % z populačního ročníku. Zvyšování počtu studentů, kteří se hlásí ke studiu na vysokou školu, je možné zaznamenat i v rámci oboru Sociální pedagogika na Cyrilometodějské teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Z tohoto důvodu byl v loňském roce realizován první výzkum, zaměřený na postoje studentů středních škol ke vzdělání. Popis a výsledky výzkumu jsou dostupné v článku Potměšilová a Fojtíková Roubalová (2017). Níže prezentovaný výzkum je tak návazným výzkumem, jeho cílem je popsat vztah studentů vybraných středních škol ke vzdělání a získat tak hlubší přehled o studentech, kteří se hlásí ke studiu na Cyrilometodějskou teologickou fakultu. Stanovené výzkumné otázky a hypotézy byly ověřovány prostřednictvím popisné statistiky, explorační faktorové analýzy a korelační analýzy. K důležitým závěrům výzkumu patří, že vztah ke vzdělávání je u výzkumného souboru ovlivněn čtyřmi faktory - ekonomickým zhodnocením vzdělání v budoucnu, schopností a ochotou pracovat, důrazem na kvalitu vzdělávání a uznáním hodnoty vzdělání jako takového. Na základě testování hypotéz bylo potvrzeno, že pozitivnější vztah ke vzdělání mají mladší respondenti, dívky a studenti gymnázií. Naopak se nepotvrdila hypotéza, že na vztah respondentů ke vzdělání má vliv dosažené vzdělání rodičů
Název v anglickém jazyce
The relationship of secondary school students to education
Popis výsledku anglicky
The article describes the situation of the past two decades, during which the numbers of university graduates in the Czech Republic have increased significantly, with as much as 60% of the population cohort being admitted to university each year. These increasing numbers of applicants have also been recorded in the field of Social Pedagogy at St Cyril and Methodius Faculty of Theology, Palacký University. For this reason, pioneering research into the attitudes of secondary school students to education was carried out last year. A summary and research results are available in the article by Potměšilová and Fojtíková Roubalová (2017). The research presented below is a follow-up study and its aim is to describe the relationship of the students of selected secondary schools to education, and to gain a deeper insight into the students who will study at the St Cyril and Methodius Faculty of Theology, Palacký University. The identified research questions and hypotheses were verified through descriptive statistics, exploration factor analysis and correlation analysis. Among the conclusions of the study, four significant trends influencing an individual's relationship to education can be identified. These include the economic assessment of education in the future, the ability and willingness to work, the emphasis on the quality of education, and the recognition of the value of education as such. Our testing confirmed that younger respondents, girls, and grammar school students show more positive atitudes to education. On the other hand, the hypothesis that parents' education level determines one's relationship to education was not corroborated.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paidagogos
ISSN
1213-3809
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
104-119
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—