Učedníci putující do Emauz v Lk 24,13–35
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F19%3A73597614" target="_blank" >RIV/61989592:15260/19:73597614 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.studiatheologica.eu/" target="_blank" >https://www.studiatheologica.eu/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/sth.2020.006" target="_blank" >10.5507/sth.2020.006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učedníci putující do Emauz v Lk 24,13–35
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie „Učedníci putující do Emauz v Lk 24,13–35“ je jednak projednat identitu dvou učedníků putujících do Emauz a jednak poukázat na význam a roli těchto učedníků jak v tomto příběhu, tak rovněž ve spojitosti s celým Lukášovým dvojdílem (Lk/Sk). Identita jednoho z učedníků putujících do Emauz je nám známa. Jedná se o Kleofáše (Lk 24,18), který nenáležel do skupiny dvanácti učedníků (Lk 6,14–16) a který jinak nikde nevystupuje v Novém zákoně. Identitu druhého učedníka nelze stanovit, třebaže od počátku vzniku Lukášova evangelia byla pro něj navržena rozličná jména: Simon, Natanael, Amaon, Petr, Nikodém, Filip, Emmaous, Lukáš, Kleofášova manželka. Skutečnost, že učedníci putují dva, na jedné straně umožňuje, že mohou vést rozhovor, na kterém vše ve vyprávění záleží, a na druhou stranu poskytuje možnost, že mohou vydat věrohodné svědectví o své zkušenosti se vzkříšeným Ježíšem. Skrze svědectví dvojice učedníků putujících do Emauz jsou čtenáři Lukášova evangelia s důrazem upozorněni, že v četbě Písma a v lámání chleba bude vzkříšený Ježíš přítomen, třebaže bude neviditelný.
Název v anglickém jazyce
Disciples Traveling to Emmaus in Luke 24:13–35
Popis výsledku anglicky
The aim of the study “Disciples Traveling to Emmaus in Luke 24:13–35” is to discuss the identity of the two disciples traveling to Emmaus and to point out the importance and role of these disciples in this story as well as in connection with the entirety of Luke’s double work (Luke-Acts). We know the identity of one of the disciples traveling to Emmaus, Cleopas, (Luke 24:18) who did not belong to the group of twelve disciples (Luke 6:14–16) and does not otherwise appear in the New Testament. The identity of the other disciple cannot be determined, although various names have been proposed for him since the Gospel of Luke was written: Simon, Nathanael, Amaon, Peter, Nicodemus, Philip, Emmaous, Luke, wife of Cleopas. The fact that the disciples are travelling in two on the one hand makes them possible to have a discussion that matters, and on the other hand gives them opportunity to give reliable testimony of their experience with the resurrected Jesus. Through the testimony of a pair of disciples traveling to Emmaus, the readers of the Gospel of Luke are reminded that in reading Scripture and breaking bread, the resurrected Jesus will be truly, albeit invisibly, present.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Theologica-Czech Republic
ISSN
1212-8570
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
1-17
Kód UT WoS článku
000536015800001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85082124952