Boj proti „modernismu“ v sakrálním umění v době pontifikátu Pia XI. se zřetelem k českým zemím z pohledu papežské diplomacie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F20%3A73606765" target="_blank" >RIV/61989592:15260/20:73606765 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333186651" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333186651</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Boj proti „modernismu“ v sakrálním umění v době pontifikátu Pia XI. se zřetelem k českým zemím z pohledu papežské diplomacie
Popis výsledku v původním jazyce
Ve své studii k vývoji sakrálního prostoru u příležitosti Vršovické soutěže prof. Cibulka připomněl otázku hledání formy moderní sakrální stavby. K moderním prvkům v architektuře a sakrálnímu umění obecně byl v té době Svatý stolec velmi obezřetný. Nunciové zasílali zprávy o nově postavených kostelech a jejich fotografie. Z československých moderních sakrálních staveb se největší pozornosti dostalo kostelu Božského Srdce Páně na Vinohradech, Vršovickému kostela sv. Václava, ale i kostela sv. Cyrila a Metoděje v Hejčíně v Olomouci. Papež Pius XI. shrnul požadavky ve svém projevu při otevření nové vatikánské pinakotéky v r. 1932. Zdůraznil, aby se dodržovaly požadavky předepsané Kodexem kanonického práva, a příslušné biskupské konference či sami ordináři měli zřídit komise, které by bděly nad dodržováním předpisů. Nejinak tomu bylo i v Československu. Hledání moderní formy sakrální stavby nebylo jednoduché a nové styly jako byl expresionismus nebo konstruktivismus či přílišná originalita umělce byly vnímány spíš negativně. Pius XI. bránil tomu, aby do církevního umění bylo vpuštěno něco, co by se „nevhodně“ oddalovalo tzv. tradičnímu křesťanskému umění.
Název v anglickém jazyce
The struggle against "modernism" in sacred art during the pontificate of Pius XI. with regard to the Czech lands from the point of view of papal diplomacy
Popis výsledku anglicky
Broader context to the topic of sacral architecture and description of the reports of the Apostolic Nuncio in Prague concerning the „modern“ or „modernist“ architecture of churches. At that time, the Holy See was very cautious about modern elements in architecture and sacred art in general. The nuncios sent news about newly built churches, and from among the modern Czechoslovak sacral buildings the greatest attention was given to the Church of the Most Sacred heart of Our Lord in Vinohrady, the Vršovice Church of St. Wenceslas, and the Church of St. Cyril and Methodius in Hejčín in Olomouc. Pope Pius XI summarized the requirements in his speech at the opening of the new Vatican Pinacoteca in 1932, stressing the need to comply with the requirements as prescribed by the Code of Canon Law and the relevant Episcopal Conference. The search for a modern form of sacral construction was not easy, and new styles such as expressionism and constructivism, and the excessive originality of the artist, were perceived rather negatively. Pius XI prevented the admission of something into church art that would be „inappropriately“ distant from so-called traditional Christian art.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV035" target="_blank" >DG18P02OVV035: Historické liturgické textilie v českých zemích: metodologie, inventarizace, péče a prezentace</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Josef Cibulka. Kněz, pedagog a historik umění ve 20. století
ISBN
978-80-88292-80-7
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
193-212
Počet stran knihy
375
Název nakladatele
Artefactum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—