Kresba pána a psa u dětí se sluchovým postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F21%3A73606746" target="_blank" >RIV/61989592:15260/21:73606746 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15410/21:73606746
Výsledek na webu
<a href="https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/69/26" target="_blank" >https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/69/26</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.65.2.112" target="_blank" >10.51561/cspsych.65.2.112</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kresba pána a psa u dětí se sluchovým postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie bylo poukázat na specifické znaky v kresbách „pán a pes“ u dětí se sluchovým postižením, u kterých se vyskytují problémy s verbalizací. Vzorek a uspořádání. Základním vzorkem bylo 53 dětí předškolního věku se sluchovým posti-žením. Design výzkumu byl smíšený. Kresby byly kvalitativně analyzovány s výčtem četnosti znaků. Hypotézy. H1 Mezi úrovní inteligence a kresbou pána a psa neexistuje souvislost. H2 Mezi kresbou pána a psa a pohlavím dítěte neexistuje souvislost. H3 Mezi kresbou pána a psa a věkem dítěte neexistuje souvislost. H3 Mezi kresbou pána a psa a sluchovou vadou rodičů neexistuje souvislost. Statistická analýza a výsledky. Hypotézy byly ověřeny dvoufaktorovou analýzou rozptylu a dvouvýběrovým t-testem. Byly zjištěny korelace mezi výsledky v IQ testu a hrubými skó-ry kresby pána na hladině 0,05 a výsledky IQ testu a hrubými skóry kresby psa na hladině 0,01. Vztah mezi pohlavím, věkem a úrovní kresby pána se neprokázal. V případě kresby psa se projevila statisticky významná souvislost na hladině významnosti 0,05 pouze u pohlaví (F (1, 48) = 6,15, p = 0,02). V případě vlivu sluchové vady matky nebo otce na dětskou kresbu pána a na kresbu psa se neprokázal statisticky významný vztah. Závěr. Kresby „pán a pes“ dětí se sluchovým po-stižením vykazují ve srovnání s kresbami slyší-cích dětí znaky na nižší vývojové úrovni o jeden až dva roky. Limity studie. Z hlediska požadavků na statistické zpracování může být za limitující považován počet respondentů, jedná se však 0 80% vybrané populace.
Název v anglickém jazyce
Test of “gentleman and dog” drawn by deaf and hard of hearing children
Popis výsledku anglicky
Objectives. The aim of the study was to highlight the specific features in the "gentleman and dog" drawings of children with hearing impairment who experience problems with verbalization. Sample and setting, the primary sample were 53 preschool children with hearing impairment. The design of the research was mixed. The drawings were qualitatively analysed with an enumeration of character frequency. The hypotheses were verified by a two-factor analysis and a two-sample T-test. Hypotheses: H1 There is no relation between the level of intelligence and the drawing. H2 There is no relation between the drawing and the sex of the child. H3 There is no relation between the drawing and the age of the child. H3 There is no relation between the drawing and the hearing impairment of the parents. Statistical analysis. There was a correlation between the results in the IQ test and the rough scores of the gentleman drawing at the level of 0.05 and the IQ test results and the rough scores of the dog drawing at level 0.01. The relationship between the sex, age and level of the gentleman drawing has not been established. In the case of dog drawing, a statistically significant effect on the significance level of 0.05 only for sex (F (1, 48) = 6.15, p = 0.02) was demonstrated. In the event of the influence of the hearing impairment of parents on the child drawing, a statistically significant relationship was not proved. Results. Drawings of "gentleman and dog" of children with hearing impairment show signs at a lower developmental level by one to two years compared to hearing peers. The limits of the study. From the point of view of statistical processing requirements, the number of respondents may be considered to be limiting, but this is 80% of the selected population.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL03000679" target="_blank" >TL03000679: Redukce informačního deficitu a rozvoj představivosti osob se zrakovým postižením prostřednictvím 3D modelů s auditivními prvky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
CESKOSLOVENSKA PSYCHOLOGIE
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
LXV
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
112-124
Kód UT WoS článku
000644715400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85105711273