Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nezvítězí, kdo nebojuje : alexandrijský patriarcha Šenut III. a spor o zbožštění člověka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F22%3A73612189" target="_blank" >RIV/61989592:15260/22:73612189 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333192076" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333192076</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/cmtf.22.24460857" target="_blank" >10.5507/cmtf.22.24460857</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nezvítězí, kdo nebojuje : alexandrijský patriarcha Šenut III. a spor o zbožštění člověka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Církev je božsko-lidská skutečnost. Je znamením, ve kterém se zjevují Boží tajemství v realitě lidské kultury. Koptské křesťanství je charakteristické hlubokou spiritualitou města a pouště. Egyptská církev přijala v dějinách kulturu koptskou, řeckou i arabskou. Od devatenáctého století pronikaly do Egypta intenzivně vlivy evropské kultury, které s sebou přinesly nové teologické podněty. Ve dvacátém století se stala předmětem teologického sporu nauka o zbožštění člověka, kterou v Egyptě rozpracoval Matouš Chudý a jeho žáci. Je signifikantní, že hlavním impulzem byla pro tohoto mnicha a teologa anglicky psaná kompilace textů o modlitbě Lazara Moora, která z velké části určila rámec jeho teologického myšlení. Mezi jeho hlavními oponenty byl jeho bývalý žák a pozdější patriarcha Šenut III. Předložená práce navazuje na již vydanou monografii o díle Matouše Chudého a představuje teologickou analýzu díla alexandrijského patriarchy Šenuta III. s důrazem na jeho kritiku nauky o zbožštění člověka. Práce hledá příčiny sporu o nauce o zbožštění člověka a výsledky prezentuje v kontextu kulturních paradigmat koptského křesťanství. Analýza publikovaných prací Šenuta III. ukázala na problematiku teologické terminologie používané v průběhu sporu. Nové teologické impulzy pocházející z ekumenického prostředí nejenže pomohly koptským teologům znovuobjevit dědictví církevních otců sv. Cyrila Alexandrijského nebo sv. Atanáše, ale také je přiměly k přijetí nové terminologie v teologické diskuzi. Nejasnosti při výkladu pojmů a použité terminologie se ukázaly jako jeden z hlavních průvodních jevů diskuze. Spor o zbožštění člověka ukázal na dvojí. Na zcela odlišné teologické koncepce účastníků sporu. Teologii Šenuta III. zde pracovně nazýváme teologií pokání. Šenut III. klade důraz na nutnou celoživotní spoluúčast člověka na procesu vykoupení v podobě kající praxe. Vedle toho teologie Matouše Chudého jako teologie anticipace spásy klade důraz na roli milosti a působení Ducha Svatého. Vedle těchto rozdílů je spor především významným milníkem v dějinách koptské teologie. Spor o zbožštění člověka je projevem hledání nového kulturního paradigmatu, respektive posunu koptské teologické tradice k více mezinárodní a ekumenické podobě.

  • Název v anglickém jazyce

    None shall conquer except the one who fights: Patriarch Shenouda III of Alexandria and the dispute over the deification of man

  • Popis výsledku anglicky

    The Church is essentially both human and divine. It is a sign of hope in which mysteries of God are revealed within the reality of human cultures. Among the main characteristics of Coptic Christianity is a tendency to the profound spirituality; the spirituality between the culture of city and the culture of desert. Throughout history the Egyptian Christian tradition has adopted Coptic, Greek and Arabic culture. From the nineteenth century onwards, also the cultural influences of modern Europe has been intensified. It brought to Egypt new theological impulses. The doctrine of the deification of man was in the second half of the twentieth century promoted in Egypt by Matthew the Poor and his disciples. And soon it became the subject of a theological dispute. It is significant for the time of cultural exchange that among the main impulses there was a compilation of texts on prayer written in English by Lazarus Moore. It actually determined the framework of his theological thinking. Among his opponents there was his former pupil and further Alexandrian patriarch Pope Shenouda III. The presented work might be described as a follow up of the already published monograph on Matthew the Poor. It presents a theological analysis of the work of the Alexandrian Patriarch Shenouda III with the focus on his critique of the doctrine of the deification of man. The analysis is a search for the causes of the dispute over the doctrine of the deification of man and it also presents the results within the context of newly emerging cultural paradigms of Coptic Christianity. The analysis of published works of Shenouda III deals with the issue of theological terminology used during the dispute. New theological impulses incoming from the ecumenical environment on the one hand helped Coptic theologians to rediscover the heritage of the Church Fathers (St. Cyril of Alexandria, St. Athanasius and many others) and on the other also led them to adopt new terminology for theological discussion. Uncertainties in the interpretation of the used terminology proved to be one of the main accompanying phenomena of the theological discussion. The dispute over the deification of man revealed the two important facets of contemporary Coptic theology. First of all it exposed different theological concepts of both of the parties to the dispute. Theology of Shenuta III is actually described as the theology of penance (repentance). Shenut III emphasizes the necessity of lifelong participation of man in the God´s plan of salvation and redemption by repentance. On the contrary, the theology of Matthew the Poor is the theology of anticipation of salvation and it emphasizes the role of grace and the work of the Holy Spirit. And the second facet: Above all, the dispute is a significant milestone in the history of Coptic theology. The dispute over the deification of man is a manifestation of the search for a new cultural paradigm, or rather it shifts the Coptic theological tradition to a more international and ecumenical form.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60303 - Theology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-244-6085-7

  • Počet stran knihy

    252

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS knihy