Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Využití bezdrátových technologií u dětí s vadou sluchu od raného dětství do předškolního věku - zkušenosti rodičů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F22%3A73616067" target="_blank" >RIV/61989592:15260/22:73616067 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2022/02/11.pdf" target="_blank" >https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2022/02/11.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.36290/ped.2022.028" target="_blank" >10.36290/ped.2022.028</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Využití bezdrátových technologií u dětí s vadou sluchu od raného dětství do předškolního věku - zkušenosti rodičů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek pojednává o bezdrátových technologiích pro děti se sluchadly nebo kochleárními implantáty ke zlepšení porozumění řeči v akusticky náročném prostředí. Přes nesporný přínos těchto technologií není jejich využití pro děti v batolecím a předškolním věku obvyklé. Studie zprostředkovává pediatrům a dalším odborníkům pečujícím o děti s vadou sluchu zkušenosti rodičů využívajících bezdrátové technologie. Z výzkumného vzorku 42 rodičů dětí s vadou sluchu jsme vybrali 9 rozhovorů. Parametrem výběru byl věk dítěte do 6 let a zkušenost s bezdrátovými technologiemi. Data byla analyzována pomocí induktivní tematické analýzy. Z provedené analýzy vyplynulo, že bezdrátové technologie mají pozitivní dopad na komunikaci s dítětem především při pobytu venku nebo jízdě v autě. Rodiče ocenili přínos lepšího porozumění reprodukovanému slovu a také větší bezpečnost dětí v dopravním provozu. Dopad bezdrátových technologií v prostředí domova a mateřské školy byl vyhodnocen jako zanedbatelný. U jednoho dítěte nebyla žádná změna po vyzkoušení pomůcky patrná. Rodiče překvapivě nezaznamenali vliv na zlepšení řeči a rozšíření slovní zásoby. Při vyhodnocování, zda dítěti tyto technologie doporučit, je třeba individuálně posoudit každý případ, vyhodnotit dostatečnost primární kompenzační pomůcky, informovat rodiče o možnostech využití bezdrátových technologií a také vysvětlit důležitost kvalitního poslechu pro rozvoj řeči a slovní zásoby.

  • Název v anglickém jazyce

    Wireless technologies for children with hearing loss from early childhood to pre-school age (parents experience)

  • Popis výsledku anglicky

    The article discusses wireless technologies for children with hearing aids or cochlear implants to improve spoken language understanding in acoustically challenging environments. It focuses on early childhood and preschool age, when these technologies arestill rarely used despite their benefit. The aim of this study is to explore parents’ experiences and to bring these to the attention of Czech paediatricians and other professionals caring for children with hearing loss. Nine semi-structured interviews with parents ofchildren under the age of six with experience of wireless technologies were selected from a wider survey with 42 parents of children with hearing loss. Data were analysed using inductive thematic analysis. The qualitative research revealed that parents observed improved communication with their child when outdoors and when driving. They also appreciated better understanding of speech and improved safety in traffic. They saw negligible benefits at home and in kindergarten. One parent didn’t notice any change. Parents didn’t report impact on speech and vocabulary. When evaluating whether to recommend these technologies, each case should be assessed individually and evaluate the sufficiency of the primary assistive device, inform parents about the possibilities of using wireless technologies. Parents should be explained the use and the importance of listening for speech and vocabulary development.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30209 - Paediatrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TJ02000150" target="_blank" >TJ02000150: Podpora efektivnějšího využívání bezdrátových technologií dětmi se sluchovým postižením</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pediatrie pro Praxi

  • ISSN

    1213-0494

  • e-ISSN

    1803-5264

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    130-133

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85149453683