Využití bezdrátových technologií u dětí s vadou sluchu od raného dětství do předškolního věku - zkušenosti rodičů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F22%3A73616067" target="_blank" >RIV/61989592:15260/22:73616067 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2022/02/11.pdf" target="_blank" >https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2022/02/11.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.36290/ped.2022.028" target="_blank" >10.36290/ped.2022.028</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití bezdrátových technologií u dětí s vadou sluchu od raného dětství do předškolního věku - zkušenosti rodičů
Popis výsledku v původním jazyce
Článek pojednává o bezdrátových technologiích pro děti se sluchadly nebo kochleárními implantáty ke zlepšení porozumění řeči v akusticky náročném prostředí. Přes nesporný přínos těchto technologií není jejich využití pro děti v batolecím a předškolním věku obvyklé. Studie zprostředkovává pediatrům a dalším odborníkům pečujícím o děti s vadou sluchu zkušenosti rodičů využívajících bezdrátové technologie. Z výzkumného vzorku 42 rodičů dětí s vadou sluchu jsme vybrali 9 rozhovorů. Parametrem výběru byl věk dítěte do 6 let a zkušenost s bezdrátovými technologiemi. Data byla analyzována pomocí induktivní tematické analýzy. Z provedené analýzy vyplynulo, že bezdrátové technologie mají pozitivní dopad na komunikaci s dítětem především při pobytu venku nebo jízdě v autě. Rodiče ocenili přínos lepšího porozumění reprodukovanému slovu a také větší bezpečnost dětí v dopravním provozu. Dopad bezdrátových technologií v prostředí domova a mateřské školy byl vyhodnocen jako zanedbatelný. U jednoho dítěte nebyla žádná změna po vyzkoušení pomůcky patrná. Rodiče překvapivě nezaznamenali vliv na zlepšení řeči a rozšíření slovní zásoby. Při vyhodnocování, zda dítěti tyto technologie doporučit, je třeba individuálně posoudit každý případ, vyhodnotit dostatečnost primární kompenzační pomůcky, informovat rodiče o možnostech využití bezdrátových technologií a také vysvětlit důležitost kvalitního poslechu pro rozvoj řeči a slovní zásoby.
Název v anglickém jazyce
Wireless technologies for children with hearing loss from early childhood to pre-school age (parents experience)
Popis výsledku anglicky
The article discusses wireless technologies for children with hearing aids or cochlear implants to improve spoken language understanding in acoustically challenging environments. It focuses on early childhood and preschool age, when these technologies arestill rarely used despite their benefit. The aim of this study is to explore parents’ experiences and to bring these to the attention of Czech paediatricians and other professionals caring for children with hearing loss. Nine semi-structured interviews with parents ofchildren under the age of six with experience of wireless technologies were selected from a wider survey with 42 parents of children with hearing loss. Data were analysed using inductive thematic analysis. The qualitative research revealed that parents observed improved communication with their child when outdoors and when driving. They also appreciated better understanding of speech and improved safety in traffic. They saw negligible benefits at home and in kindergarten. One parent didn’t notice any change. Parents didn’t report impact on speech and vocabulary. When evaluating whether to recommend these technologies, each case should be assessed individually and evaluate the sufficiency of the primary assistive device, inform parents about the possibilities of using wireless technologies. Parents should be explained the use and the importance of listening for speech and vocabulary development.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
30209 - Paediatrics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TJ02000150" target="_blank" >TJ02000150: Podpora efektivnějšího využívání bezdrátových technologií dětmi se sluchovým postižením</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pediatrie pro Praxi
ISSN
1213-0494
e-ISSN
1803-5264
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
130-133
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85149453683