Multidisciplinární spolupráce pro děti a mládež s duševním onemocněním
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F23%3A73622295" target="_blank" >RIV/61989592:15260/23:73622295 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333202182" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333202182</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Multidisciplinární spolupráce pro děti a mládež s duševním onemocněním
Popis výsledku v původním jazyce
CÍLE: Cílem této studie je na základě tematické analýzy představit zkušenost odborníků s multidisciplinární spoluprací v oblasti duševního zdraví dětí. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Multidisciplinarita v sociální práci je založena na spolupráci odborníků z různých oborů. Za využití různých modelů spolupráce umožňuje zasahovat do komplexních sociálních problémů a vytvářet holistický pohled na klienta. Cílené intervence v oblasti duševního zdraví nabývají na důležitosti a reforma psychiatrické péče včetně propojení sociálních a zdravotních služeb se stávají prioritou. Sociální pracovníci zde mají významnou roli. Multidisciplinární přístup pomáhá předcházet vzniku a eskalaci duševních potíží u dětí. METODY: Výzkum byl realizován prostřednictvím kvalitativní aplikované metody DIPEx a zahrnoval 19 rozhovorů s odborníky pracujícími s dětmi s potížemi v oblasti duševního zdraví. Výsledky byly zpracovány a analyzovány pomocí induktivní tematické analýzy. VÝSLEDKY: Odborníci identifikovali výhody multidisciplinarity, jako je vyšší kvalita, odbornost a efektivita, osobní podpora a lepší dostupnost psychiatrické péče. Nevýhody spatřovali např. v konkurenci a komunikaci mezi odbornostmi a v náročnosti. Jmenovali také systémové bariéry (nedostatečné metodické ukotvení, nízká podpora). Vnímání multidisciplinární spolupráce se mírně lišilo ve zdravotnictví, školství a sociální práci. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Závěry naznačují potřebu větší podpory multidisciplinarity v sociální práci s dětmi, které jsou ohroženy vznikem nebo eskalací duševních onemocnění.
Název v anglickém jazyce
Multidisciplinary Collaboration for Children and Youth with Mental Illness
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVES: Within the study, we aimed to present professionals’ experiences with multidisciplinary collaboration for the protection of children’s mental health. THEORETICAL BASE: The multidisciplinary approach in social work is based on the effective collaboration of various professionals. Utilising various collaboration models addresses several approaches to complex social issues and help to form holistic perspectives on clients. Targeted mental health interventions have become more important, and resolvedly, psychiatric care reform professionals have sought to prioritise the integration of social and health services into care routines; social workers thus play a significant role in this context. The multidisciplinary approach has been proven to support the prevention and mitigation of mental health issues in children. METHODS: We used the qualitative applied DIPEx method and conducted 19 interviews with professionals working with children with mental health difficulties. We examined the resulting data using inductive thematic analysis. OUTCOMES: Professionals identified the multidisciplinary approach as higher quality, as it yields more expertise and efficiency in practice, personal support, and opportunities to access to mental health care services. Disadvantages of this approach include the competition and communication among various disciplines as well as other demands, while other systemic barriers include insufficient methodological anchoring and support. Perceptions of multidisciplinary collaboration differed slightly among health, education and social worker response data. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Based on the findings, we suggest bolstering a greater support for the multidisciplinary approach, and more teamwork for social work professionals working with children at risk of developing or exacerbating their mental illness.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
30304 - Public and environmental health
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Socialni Prace
ISSN
1213-6204
e-ISSN
1805-885X
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
5-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85183168253