Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hereditary Sin? Augustine and Origen

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15260%2F24%3A73627804" target="_blank" >RIV/61989592:15260/24:73627804 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Hereditary Sin? Augustine and Origen

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Augustine’s construction of hereditary sin as referable guilt which is transmitted by libidinous procreation and which in itself, without any contribution of individual human beings, merits eternal damnation, was systematically formulated for the first time in his first anti-Pelagian writing De peccatorum meritis (411/12). In my paper, Augustine’s ideas as expressed in this writing and elsewhere, are compared with Origen whose “Commentary on Romans” seems to have been used in Augustine’s construction of hereditary sin. However, there are important differences between both authors. What is transmitted in the human race, according to Origen, is not sin as referable guilt but the mortal body born from libidinous procreation and affected by sin. As Augustine left Origen’s idea of the soul, which committed sin before its incarnation, he is unable to explain how the misery of sin, transmitted by the body, can affect the soul. What is more, his conviction that all people are affected by inherited sin as referable guilt from their very birth casts doubt upon God’s righteousness.

  • Název v anglickém jazyce

    Hereditary Sin? Augustine and Origen

  • Popis výsledku anglicky

    Augustine’s construction of hereditary sin as referable guilt which is transmitted by libidinous procreation and which in itself, without any contribution of individual human beings, merits eternal damnation, was systematically formulated for the first time in his first anti-Pelagian writing De peccatorum meritis (411/12). In my paper, Augustine’s ideas as expressed in this writing and elsewhere, are compared with Origen whose “Commentary on Romans” seems to have been used in Augustine’s construction of hereditary sin. However, there are important differences between both authors. What is transmitted in the human race, according to Origen, is not sin as referable guilt but the mortal body born from libidinous procreation and affected by sin. As Augustine left Origen’s idea of the soul, which committed sin before its incarnation, he is unable to explain how the misery of sin, transmitted by the body, can affect the soul. What is more, his conviction that all people are affected by inherited sin as referable guilt from their very birth casts doubt upon God’s righteousness.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60303 - Theology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    „Inherited sin?“ Erbsünde? Forscher aus dem Osten und Westen Europas an den Quellen des gemeinsamen Glaubens, vyd. Theresia Hainthaler et alii

  • ISBN

    978-3-7022-4167-4

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    269-285

  • Počet stran knihy

    544

  • Název nakladatele

    Tyrolia Verlag

  • Místo vydání

    Innsbruck

  • Kód UT WoS kapitoly