Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mapping topo-ambivalent places for the purposes of strategic planning of urban space. The case of Šternberk, the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15310%2F20%3A73603070" target="_blank" >RIV/61989592:15310/20:73603070 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17445647.2020.1844087" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17445647.2020.1844087</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/17445647.2020.1844087" target="_blank" >10.1080/17445647.2020.1844087</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Mapping topo-ambivalent places for the purposes of strategic planning of urban space. The case of Šternberk, the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A comprehensive understanding of the assessment of an urban space by its residents is viewed as one of the most in demand approaches within the endogenous strategies of urban space planning. As a rule, this process only leads to the identification of topophilic or topophobic places. What is lacking is the identification and interpretation of places that may contain both topophobic and topophilic meanings. Thus, the main objective of this paper is to explore, analyse, and compare ambivalently perceived places within an urban environment. Methodologically, the paper stems from the perception of space. More specifically, the phenomenon of mental maps is elaborated on. The analysis proves the ambivalent perception of selected places in the town under study (Šternberk, the Czech Republic), which points, to the complexity of human perception that characterises each community. Two synthetic maps based on four follow-up methodical procedures are provided, accompanied by two analytical maps.

  • Název v anglickém jazyce

    Mapping topo-ambivalent places for the purposes of strategic planning of urban space. The case of Šternberk, the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    A comprehensive understanding of the assessment of an urban space by its residents is viewed as one of the most in demand approaches within the endogenous strategies of urban space planning. As a rule, this process only leads to the identification of topophilic or topophobic places. What is lacking is the identification and interpretation of places that may contain both topophobic and topophilic meanings. Thus, the main objective of this paper is to explore, analyse, and compare ambivalently perceived places within an urban environment. Methodologically, the paper stems from the perception of space. More specifically, the phenomenon of mental maps is elaborated on. The analysis proves the ambivalent perception of selected places in the town under study (Šternberk, the Czech Republic), which points, to the complexity of human perception that characterises each community. Two synthetic maps based on four follow-up methodical procedures are provided, accompanied by two analytical maps.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50702 - Urban studies (planning and development)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Maps

  • ISSN

    1744-5647

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    203-209

  • Kód UT WoS článku

    000595163200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85097079970