Vnitřní kontrola a zvládání školní zátěže u středoškoláků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F09%3A00009427" target="_blank" >RIV/61989592:15410/09:00009427 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vnitřní kontrola a zvládání školní zátěže u středoškoláků
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je věnován otázce (problematice) vnímaného místa kontroly (locus of control) a jeho vztahu k dalším osobnostním rysům (sebevědomí a frustrační tolerance), preferovaným copingovým strategiím adolescentů a ke školnímu prospěchu. Vnímané místo kontroly zahrnuje relativně stálý rys osobnosti charakterizovaný dimenzí internalita - externalita. Vnitřní kontrola (internalita) je spojena s přesvědčením jedince o možnosti kontrolovat a ovlivňovat situaci, své jednání a prožívání. Výsledky výzkumu prokázaly, že pokud je student přesvědčen, že má věci pod kontrolou, má tendenci volit častěji aktivní copingové strategie zaměřené na řešení problému a v určitých situacích pociťuje menší míru nepříjemného stresu. Percepce vnitřní kontroly současně příznivěovlivňuje studentovo sebevědomí, odolnost vůči zátěži a ve svých důsledcích souvisí s dosažením lepších školních výsledků.
Název v anglickém jazyce
Locus of control and coping of school strain in high school pupils
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the problem of perceived locus of control and its relationship to other personality characteristics (self-confidence and frustration tolerance), preferred coping strategies of adolescents and school achievements. Perceived locus of control includes a relatively stable personality characteristic marked through the dimension of internality ? externality. Inner control (internality) is linked to the conviction of an individual about the possibility to control and influence a situation,behaviour and experience. Results of the research has shown that as long as a student is convinced that he/she has things under control, he/she tends more frequently to choose active coping strategies focused on problem solving and in certain situationsperceives a smaller degree of unpleasant stress. At the same time, the perception of the locus of control has a favourable influence on student?s self-confidence, resilience towards stress / burden, and is consequently linked to better s
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství V.
ISBN
978-80-7368-766-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
288
Strana od-do
—
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
—
Datum konání akce
—
Typ akce podle státní příslušnosti
—
Kód UT WoS článku
—