Role víry v prožívání smysluplnosti života u vysokoškolských studentů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F15%3A33154599" target="_blank" >RIV/61989592:15410/15:33154599 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://psychkont.osu.cz/fulltext/2015/Kremenkova-Novotny_2015_1.pdf" target="_blank" >http://psychkont.osu.cz/fulltext/2015/Kremenkova-Novotny_2015_1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Role víry v prožívání smysluplnosti života u vysokoškolských studentů
Popis výsledku v původním jazyce
Náboženství slouží jako vztahový rámec, systém, pomocí něhož lze interpretovat vlastní zkušenosti i existenci jako takovou. V tomto smyslu pak poskytuje lidem odpovědi o smyslu jejich života a smyslu života obecně. Ačkoliv se vazba mezi institucionalizovanou vírou a smyslem života nabízí, na uvedené téma nebylo dosud realizováno větší množství studií. Cílem studie byla analýza rozdílů v celkové životní smysluplnosti mezi věřícími a ateistickými studenty VŠ. Výsledky ukazují na signifikantní rozdíl v životní smysluplnosti a škále personalita mezi zkoumanými skupinami, přičemž vyšších hodnot dosáhli věřící studenti. Podrobnější náhled na skupinu věřících studentu ukazuje, že vyšších hodnot dosahují buddhisté nad křesťany, a to nejen v celkovém skóru, alei ve škále personalita. Dále bylo zjištěno, že víra vysvětluje celkový skór životní smysluplnosti ze 7,6% a škálu personalita pak z 18,7% variance. Na konec byl zjišťován možný vlivu pohlaví na vztah mezi vírou a prožívanou životní smysl
Název v anglickém jazyce
The Role of Faith in Experiencing Life Meaningfulness The Role of Faith in Experiencing Life Meaningfulness in University Students
Popis výsledku anglicky
Problem: The aim of this paper is to verify the existence of differences in experiencing life meaningfulness of believers and unbelievers and analyze how much faith affects life meaningfulness. Methods: The sample consisted of 213 university students aged 20-29 years (mean age = 23). Respondents were divided into three groups: Christians (N = 80 | L. Křeménková, J. S. Novotný / Psychologie a její kontexty 6 (1), 2015, 79-95 80), Buddhists (N = 25), atheists (N = 108). We used a Existential Scale (ES) questionnaire, 46-item tool, detecting a subjective measure of personal meaningful existence in two dimensions: Personality (sub-dimensions Selfdistance and Self-transcendence) and Existentiality (sub-dimensions Freedom and Responsibility). Data were analyzed using SPSS. Results: Using independent t-test, it was confirmed that life meaningfulness was significantly lower for unbelievers in dimension Personality, t(180,943) = 7,013), p < ,001 (this represented a strong effect, d = ,983) and
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychologie a její kontexty
ISSN
1803-9278
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
79-95
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—