Muzejní expozice jako specifické edukační médium - prezentace výsledků výzkumného šetření
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F15%3A33156222" target="_blank" >RIV/61989592:15410/15:33156222 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Muzejní expozice jako specifické edukační médium - prezentace výsledků výzkumného šetření
Popis výsledku v původním jazyce
Článek prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na české muzejní expozice a jejich edukační zaměření. Představuje muzejní expozice jako specifické edukační médium, jako prostředí, v němž se návštěvníci mohou spontánně něčemu učit anebo se účastnit řízeného edukačního procesu. V článku jsou shrnuty znaky expozic fungujících jako účinné edukační médium, k nimž patří mimo jiné kontextuální, narativní nebo funkčně-ekologický způsob podání tématu, uplatňování zásady názornosti a dalších pedagogických zásad nebo využívání didaktických exponátů a doplňkových prvků. Vzdělávání návštěvníků a celkovou efektivnost expozic lze značně posílit také materiály na webových stránkách muzea, které didakticky redukují vědění související se sbírkami muzea a rozšiřují působnost muzea. Snahu o lepší využití expozic pro vzdělávací účely mohou v muzeích brzdit různé překážky, jako např. příliš formalistické a nekontextuální pojímání expozic, nedostatečná podpora konceptu muzea jako prostoru pro vz
Název v anglickém jazyce
Museum Exhibition as a Specific Teaching Medium - The Presentation of Research Results
Popis výsledku anglicky
The paper presents the results of qualitative research examining the Czech museum exhibitions and their educative aspect. It introduces museum exhibition as a specific teaching medium and as environment in which visitors can spontaneously learn somethingnew or take part in a directed educative process. The paper also outlines the characteristics of exhibitions which are perceived as successful teaching media. Such exhibitions employ contextual, narrative or functionally-ecological ways of educational delivery, the principle of example and other educational principles or ways in which to use didactic exhibits and other elements. Visitors learning and the overall effectiveness of exhibitions can be enhanced significantly by using materials on the museum's web pages which didactically reduce the knowledge connected to the museum collections and broaden the impact of the museum. The efforts spend on improving the ways in which exhibitions are applied into learning can be slowed down in mu
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP407%2F12%2FP057" target="_blank" >GPP407/12/P057: Česká muzejní edukace v kontextu současných evropských trendů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Muzeum : muzejní a vlastivědná práce
ISSN
1803-0386
e-ISSN
—
Svazek periodika
53
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
17-25
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—