Příprava na odchod dětí z dětského domova v podmínkách české ústavní výchovy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F19%3A73593264" target="_blank" >RIV/61989592:15410/19:73593264 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Příprava na odchod dětí z dětského domova v podmínkách české ústavní výchovy
Popis výsledku v původním jazyce
Rodina by měla plnit ve vztahu k dítěti základní funkce, které slouží mj. ke zdravému rozvoji osobnosti dítěte. Pokud rodina v plnění svých funkcí systematicky selhává, hledá se jiná možnost, jak dítěti jeho potřeby zajistit. Dětský domov je v České republice jeden z typů zařízení, kde se dítě z nefunkční rodiny může dostat. Plní především výchovné, vzdělávací a sociální úkoly. Přesto, že se snaží maximálně přiblížit rodinnému prostředí, nikdy všechny funkce rodiny nemůže zcela nahradit. Děti žijící dlouhodobě v ústavním zařízení mívají problémy v psychické i sociální oblasti a jejich socializace a úspěšné fungování ve společnosti bývá v mnoha ohledech značně ztíženo. Příspěvek se zaměřuje na odchod těchto dětí z dětského domova, za účelem osamostatnění se. V metodologické části prezentuji dílčí výsledky kvalitativní části výzkumného šetření. Ta se zaměřuje na subjektivní pohled jedinců, kteří dětský domov za účelem osamostatnění se v brzké době opustí. Představeny jsou analýzy rozhovorů se třemi klienty dětského domova. Tyto rozhovory byly analyzovány za pomocí kvalitativně orientované metody konstituce významu Meaning Constitution Analysis (MCA), která vychází z empirické fenomenologie Edmunda Husserla.
Název v anglickém jazyce
Preparing for the leaving of children from the children's home in the conditions of Czech institutional education
Popis výsledku anglicky
The family should perform basic functions in relation to the child, which serves, among other things, to the healthy development of the child's personality. If the family systematically fails to perform its functions, another option is sought to ensure that the child's needs are met. The children's home is one of the types of facilities in the Czech Republic where a child from a dysfunctional family can get. Above all, it fulfills educational, educational and social tasks. Despite trying to get as close as possible to the family environment, he can never completely replace all family functions. Children living in institutions for a long time tend to have problems in the psychological and social areas, and their socialization and successful functioning in society are in many ways much more difficult. The paper focuses on the departure of these children from the children's home for the purpose of becoming independent. In the methodological part I present partial results of the qualitative part of the research. It focuses on the subjective view of individuals who will soon leave the children's home for independence. Analyzes of interviews with three clients of the children's home are presented. These interviews were analyzed using a qualitatively oriented Meaning Constitution Analysis (MCA) method based on the empirical phenomenology of Edmund Husserl.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Križovatky X. Úskalia náhradnej výchovy
ISBN
978-80-972188-8-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
144-152
Název nakladatele
Diagnostické centrum pre mládež Záhorská Bystrica
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
11. 10. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—