Přístup předškolních pedagogů k identifikaci a ovlivňování preference nazální respirace předškolních dětí s ohledem na její význam pro další psychický vývoj
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F21%3A73605901" target="_blank" >RIV/61989592:15410/21:73605901 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/sbornik2021_final.pdf" target="_blank" >https://psych.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/pch/verejnosti/konference/sbornik2021_final.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přístup předškolních pedagogů k identifikaci a ovlivňování preference nazální respirace předškolních dětí s ohledem na její význam pro další psychický vývoj
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek shrnuje dílčí výzkumná zjištění v oblasti adekvátní preference nazální respirace (nosního dýchání) u předškolních dětí. Zejména se jedná o výsledky navazujícího dotazníkového šetření, které probíhalo online formou a zaměřovalo se především na přístup pedagogů různých MŠ. Výsledná zjištění reflektují možnosti preventivního působení pedagogů MŠ, vliv faktorů jako např. přítomnost logopeda v MŠ, souvislost přístupu pedagogů s délkou jejich působení v MŠ, otázku volby strategie pedagogů při zjištění potíží dítěte, hodnocení spolupráce s rodiči a další. Dotazníkové šetření je dílčím výstupem dlouhodobějšího zkoumání problematiky v kontextu logopedie, ale s přesahem do oblasti pedagogiky, speciální pedagogiky, zdravotnictví i psychologie, neboť důsledkem nesprávného způsobu dýchání mohou být poruchy spánku, poruchy pozornosti, zvýšená unavitelnost dítěte, instabilita chování, snadná psychická dráždivost, narušení orofaciální oblasti a tím i vliv na mimické projevy apod.
Název v anglickém jazyce
The Approach of Teachers in Kindergartens to Identification and Influencing Preferention Nasal Respiration at Preschool Children with Regard to its Significance for Further Psychical Development
Popis výsledku anglicky
The paper summarizes partial research findings in the field of adequate preference of nasal respiration (nasal breathing) in preschool children. In particular, these are the results of a follow-up questionnaire survey, which took place online and focused mainly on the approach of teachers of various kindergartens. The resulting findings reflect the possibilities of preventive action of kindergarten teachers, the influence of factors such as the presence of a speech therapist in kindergarten, the connection of teachers 'approach to the length of their work in kindergarten, the choice of teachers' strategies in finding out the child's problems, evaluation of cooperation with parents and others. The questionnaire survey is a partial outcome of a longer-term study of the issue in the context of speech – language therapy, but with an overlap in education, special education, health care and psychology, as incorrect breathing can cause sleep disorders disturbance of the orofacial area and thus the effect on facial expressions, etc.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
PhD Existence 11: 1: česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech Sborník odborných příspěvků
ISBN
978-80-244-5947-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
212-219
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
1. 2. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—