Béla Kéler (1820 – 1822) Memories of Bardejov op. 31 - use of the theme by other autors
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F23%3A73622743" target="_blank" >RIV/61989592:15410/23:73622743 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333202630" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333202630</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Dielo Bélu Kélera Spomienka na Bardejov op.31 – využitie témy u iných autorov
Popis výsledku v původním jazyce
Béla Kéler je významný hudobný skladateľ, dirigent a huslista 19. storočia narodenýna území Slovenska, ktorého tvorba bola zameraná hlavne na tanečnú hudbu. Počas jeho životavychádzali jeho diela v mnohých európskych vydavateľstvách. Portfólio jeho diel tvoriaorchestrálne skladby, klavírne skladby, husľové skladby a piesne. Čardáš, Spomienka naBardejov op. 31., obsahuje najhranejší tematický celok Kélerovej tvorby, ktorej je nesprávneprisudzované iné autorstvo. Johannes Brahms tému Spomienky na Bardejov citoval vosvojom Uhorskom tanci č. 5 a dodnes sa považuje za jej autora. V príspevku sa podrobnejšiezameriame na historický aspekt vzniku diela Spomienky na Bardejov op. 31 a využitie témy viných skladbách. Pozrieme sa na skladbu z formovej stránky, porovnáme ju s dielom, v ktorombola téma použitá a pokúsime sa zistiť prečo sa jej autorstvo vytratilo.
Název v anglickém jazyce
Béla Kéler (1820 – 1822) Memories of Bardejov op. 31 - use of the theme by other autors
Popis výsledku anglicky
Béla Kéler is substantial musical composer, conductor and violinist living in 19thcentury born in a region of current Slovakia. His musical work was focused mainly on dancemusic. Many European publishers published his works during his life. His portfolio consists ofthe pieces composed for orchestra, piano, violins and songs. Most frequently played theme ofhis work is contained in the piece Memories of Bardejov op. 31., which authorship is mostlyincorrectly stated. Johannes Brahms quoted this theme in his Hungarian dance no. 5. therefore,he is considered as author, incorrectly. The paper is focused on the historical aspect and originof the piece Memories of Bardejov op. 31. And its use in another pieces. We will analyze thepiece from the form point of view, compare it to the piece where it was used and we will try tofind out why its authorship was lost.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie doktorandov EDUCA XVIII: „Diverzita ako impulz pre pedagogické vedy“
ISBN
978-80-558-2061-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
58-63
Název nakladatele
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogiky
Místo vydání
Nitra
Místo konání akce
Nitra
Datum konání akce
4. 5. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—