Systematická review ve vzdělávání: typologie, standardizované metodiky a příklady jejich tvorby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F23%3A73623509" target="_blank" >RIV/61989592:15410/23:73623509 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://eduport.pf.ujep.cz/cz/artkey/edp-202302-0001_systematic-reviews-in-education-typology-standardized-methodology-and-a-process-example-of-conducting-them.php" target="_blank" >https://eduport.pf.ujep.cz/cz/artkey/edp-202302-0001_systematic-reviews-in-education-typology-standardized-methodology-and-a-process-example-of-conducting-them.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21062/edp.2023.005" target="_blank" >10.21062/edp.2023.005</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Systematická review ve vzdělávání: typologie, standardizované metodiky a příklady jejich tvorby
Popis výsledku v původním jazyce
Systematická review jsou základním designem pro syntézu důkazů. Jejich základními znaky jsou systematič-nost, transparentnost a reprodukovatelnost. Představují jeden z hlavních pilířů na důkazech založeného vzdělávání (evidence-based education) a mohou usnadnit využití vědeckých důkazů při tvorbě doporučení pro vzdělávací systém i při rozhodování odborníků v praxi. V českém pedagogickém výzkumu systematická review doposud nebyla produkována a výzkumníci i odborníci v praxi postrádají hlubší orientaci v této pro-blematice. Tato nepříznivá situace se však nevztahuje pouze na české prostředí. Velká část zahraničních studií s názvem systematická review, které jsou publikovány i v těch nejlépe indexovaných pedagogických časopisech, jsou ve skutečnosti spíše literárními přehledy a obsahují mnoho závažných metodických pro-blémů. Proto je zapotřebí pedagogickou komunitu v této problematice vzdělávat. Cílem tohoto příspěvku je představit význam systematických review v oblasti pedagogického výzkumu, důvody jejich vzniku v kontextu na důkazech založené medicíny, typologii systematických review, vysvětlit rozdíl mezi systema-tickými a literárními/narativními review a popsat jednotlivé fáze tvorby systematického review. Mezi tyto fáze, které dokumentujeme četnými příklady, patří tvorba protokolu budoucí studie, vyhledávání v databázích a jiných zdrojích (včetně zdrojů šedé literatury), posuzování relevance studií, hodnocení rizika zkreslení zařazených studií (také kritické hodnocení), syntéza dat a hodnocení jistoty důkazů u hlavních výstupů systematického review. V tomto příspěvku se zaměřujeme především na problematiku systematic-kých review efektivity. Zvýšenou pozornost věnujeme jednotlivým krokům pro syntézu dat, která v případě systematických review efektivity zahrnuje nejen meta-analýzu dat ze zahrnutých studií, ale také analýzu senzitivity, analýzu podskupin a zhodnocení stupně heterogenity mezi studiemi. Vycházíme přitom z metodik vytvořených a standardizovaných v rámci mezinárodní organizace JBI.
Název v anglickém jazyce
Systematic Reviews in Education: Typology, Standardized Methodology and a Process Example of Conducting them
Popis výsledku anglicky
Systematic reviews are a fundamental design for evidence synthesis. Their essential features are systema-ticity, transparency and replicability. They are one of the main pillars of evidence-based education and can facilitate the use of scientific evidence in making recommendations for the education system and in deci-sion-making by practitioners. In Czech educational research, systemic reviews have not been produced so far and researchers and practitioners lack a deeper orientation on this issue. However, this unfavourable situation does not apply only to the Czech environment. A large part of foreign studies with the title of systematic review, which are published even in the best indexed pedagogical journals, are in fact rather literature reviews and contain many serious methodological problems. Therefore, the pedagogical commu-nity needs to be educated on these issues. The aim of this paper is to introduce the importance of systemat-ic reviews in educational research, the reasons for their emergence in the context of evidence-based medi-cine, the typology of systematic reviews, explain the difference between systematic and literature/narrative reviews, and describe the different stages of systematic review development. These phases, which we doc-ument with numerous examples, include developing a prospective study protocol, searching databases and other sources (including sources of grey literature), assessing the relevance of studies, assessing the risk of bias of included studies (also called critical appraisal), synthesising data, and assessing the certainty of the evidence for the main outcomes of the systematic review. In this paper, we focus primarily on the issue of systematic reviews of effectiveness. We pay particular attention to the individual steps for data synthesis, which in the case of systematic reviews of effectiveness includes not only meta-analysis of data from in-cluded studies, but also analysis of sensitivity, subgroup analysis and assessment of the degree of hetero-geneity between studies. This is based on methodologies developed and standardised within the interna-tional organisation JBI.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
EduPort
ISSN
2695-0936
e-ISSN
2695-0936
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
1-18
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—