Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Contemporary Czech LGBT+ literature: The example of Muffin and Tea and Cupcakes and Conspirators

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73625099" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73625099 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.macrothink.org/journal/index.php/jse/issue/view/1372" target="_blank" >https://www.macrothink.org/journal/index.php/jse/issue/view/1372</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5296/jse.v14i2" target="_blank" >10.5296/jse.v14i2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Contemporary Czech LGBT+ literature: The example of Muffin and Tea and Cupcakes and Conspirators

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Based on a qualitative content analysis, we present two loosely related artistic narratives, Muffin and Tea (2018) and Cupcakes and Conspirators (2019) by Theo Addair, which belong to the current stream of contemporary young adult literature in which homosexuality is thematized. We have focused on selected narrative lines that relate to the themes of literary representations of homosexuality in contemporary intentional literature. Before the analysis, we set four questions: 1. How is the theme of homosexuality presented in these two works; 2. What is the originality of these artistic narratives; 3. How does the author portray the main characters in relation to their perception of themselves; 4. Are these works relevant to the issue of self-acceptance and acceptance by contemporary society in the area of minority sexual orientation? We conclude that sexual minority issues are depicted in these narratives in conjunction with the adolescents´ societal backgrounds, with the main theme presented alongside other minority characteristics or handicaps that affect the adolescents´ self-acceptance. It is in the accentuation of I other themes that we see the relevance of the publications for contemporary adolescent readers.

  • Název v anglickém jazyce

    Contemporary Czech LGBT+ literature: The example of Muffin and Tea and Cupcakes and Conspirators

  • Popis výsledku anglicky

    Based on a qualitative content analysis, we present two loosely related artistic narratives, Muffin and Tea (2018) and Cupcakes and Conspirators (2019) by Theo Addair, which belong to the current stream of contemporary young adult literature in which homosexuality is thematized. We have focused on selected narrative lines that relate to the themes of literary representations of homosexuality in contemporary intentional literature. Before the analysis, we set four questions: 1. How is the theme of homosexuality presented in these two works; 2. What is the originality of these artistic narratives; 3. How does the author portray the main characters in relation to their perception of themselves; 4. Are these works relevant to the issue of self-acceptance and acceptance by contemporary society in the area of minority sexual orientation? We conclude that sexual minority issues are depicted in these narratives in conjunction with the adolescents´ societal backgrounds, with the main theme presented alongside other minority characteristics or handicaps that affect the adolescents´ self-acceptance. It is in the accentuation of I other themes that we see the relevance of the publications for contemporary adolescent readers.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Studies in Education

  • ISSN

    2162-6952

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    36-42

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus