Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The noticing hypothesis and formulaic language. Learnability of non-salient language forms

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73625773" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73625773 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000169182400249X" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000169182400249X</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104372" target="_blank" >10.1016/j.actpsy.2024.104372</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The noticing hypothesis and formulaic language. Learnability of non-salient language forms

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present study addresses the main contention of the Noticing Hypothesis that conscious attention is necessary for successful learning. Arguments are given against the strong version of the hypothesis, under which one cannot acquire new language forms without conscious attention. Foreign learners were tested on their familiarity with formulaic expressions especially selected for their low salience. Additionally, the expressions used were tested for the likelihood of attracting attention. The results suggest that despite their inconspicuousness, such expressions are part of learners&apos; lexical representations. Students&apos; performance was found to correlate with usage patterns found in the input, a strong indication that their lexical representations are shaped by numerous encounters with specific uses of these expressions. It is argued that conscious attention is unlikely in even most, let alone all encounters. While the importance of awareness is not debated here, this study questions conscious attention as a default condition for learning.

  • Název v anglickém jazyce

    The noticing hypothesis and formulaic language. Learnability of non-salient language forms

  • Popis výsledku anglicky

    The present study addresses the main contention of the Noticing Hypothesis that conscious attention is necessary for successful learning. Arguments are given against the strong version of the hypothesis, under which one cannot acquire new language forms without conscious attention. Foreign learners were tested on their familiarity with formulaic expressions especially selected for their low salience. Additionally, the expressions used were tested for the likelihood of attracting attention. The results suggest that despite their inconspicuousness, such expressions are part of learners&apos; lexical representations. Students&apos; performance was found to correlate with usage patterns found in the input, a strong indication that their lexical representations are shaped by numerous encounters with specific uses of these expressions. It is argued that conscious attention is unlikely in even most, let alone all encounters. While the importance of awareness is not debated here, this study questions conscious attention as a default condition for learning.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ACTA PSYCHOLOGICA

  • ISSN

    0001-6918

  • e-ISSN

    1873-6297

  • Svazek periodika

    248

  • Číslo periodika v rámci svazku

    104372

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    1-12

  • Kód UT WoS článku

    001345841600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85197495825