3D tisk a představivost ve vzdělávání žáků nevidomých a slabozrakých
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73627375" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73627375 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15310/24:73627375
Výsledek na webu
<a href="http://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
3D tisk a představivost ve vzdělávání žáků nevidomých a slabozrakých
Popis výsledku v původním jazyce
3D tisk je moderním způsobem, jak nám představit objekty, které bychom jinak nemohli vnímat, protože jsou daleko, příliš velké, rozsáhlé či objemné, nebo jsou zcela nedostupné, resp. nepřístupné. Vlastnost 3D tisku, která je blízká skupině osob intaktních, poté přináší skupině osob s těžkým zrakovým postižením možnost kompenzace ztráty zrakovéhovnímání a možnost vnímat objekty, které nemohou obsáhnout zrakem. Kompenzační možnosti 3D tisku jsou aktuálně umožněny i fi nanční dostupností tohoto řešení ztvárnění objektu, jeho rozšířeností i aplikačními možnostmi nejen do volnočasových aktivit, ale také do aktivit vzdělávacích či výchovných. Na následujících řádcích budou shrnuty možnosti využití 3D tisku během rozvoje prostorových a matematických dovedností jedince s těžkým zrakovým postižením. Příspěvek v sobě zahrnuje jak výstupy projektů spolufinancovaných TAČR - TL01000507 Rozvoj samostatného pohybu prostřednictvím taktilně-auditivních prostředků a TL03000679 Redukce informačního defi citu a rozvoj představivosti osob se zrakovým postižením prostřednictvím 3D modelů s auditivními prvky, tak zkušenosti autorek s praktickým 3D tiskem.
Název v anglickém jazyce
3D Printing and Imagination in the Education of Blind and Partially Sighted Pupils
Popis výsledku anglicky
3D printing is a modern way to introduce us to objects that we would otherwise not be able to perceive because they are far away, too big, or are completely inaccessible. Thefeature of 3D printing, which is close to the group of intact people, then brings to the group of people with severe visual impairment the possibility of compensating for the loss of visual perception and the possibility of perceiving objects that they cannot encompass with their eyes. The compensatory possibilities of 3D printing are currently made possible by the financial availability of this solution of object representation, its widespread use and its application possibilities not only in leisure activities, but also in educational or educational activities. The following lines will summarize the possibilities of using 3D printing during the development of spatial and mathematical skills of individuals with severe visual impairment. The paper includes both the outputs of the projects co-fi nanced by TAČR - TL01000507 Development of independent movement through tactile and auditory means and TL03000679 Reduction of information defi cit and development of imagination of people with visual impairment through 3D models with auditory elements, as well as the authors‘ experience with practical 3D printing.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Speciální pedagogika
ISSN
1211-2720
e-ISSN
—
Svazek periodika
34
Číslo periodika v rámci svazku
č. 3−4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
325-337
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—