Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

3D tisk a představivost ve vzdělávání žáků nevidomých a slabozrakých

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15410%2F24%3A73627375" target="_blank" >RIV/61989592:15410/24:73627375 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989592:15310/24:73627375

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/" target="_blank" >http://pages.pedf.cuni.cz/specpeda/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    3D tisk a představivost ve vzdělávání žáků nevidomých a slabozrakých

  • Popis výsledku v původním jazyce

    3D tisk je moderním způsobem, jak nám představit objekty, které bychom jinak nemohli vnímat, protože jsou daleko, příliš velké, rozsáhlé či objemné, nebo jsou zcela nedostupné, resp. nepřístupné. Vlastnost 3D tisku, která je blízká skupině osob intaktních, poté přináší skupině osob s těžkým zrakovým postižením možnost kompenzace ztráty zrakovéhovnímání a možnost vnímat objekty, které nemohou obsáhnout zrakem. Kompenzační možnosti 3D tisku jsou aktuálně umožněny i fi nanční dostupností tohoto řešení ztvárnění objektu, jeho rozšířeností i aplikačními možnostmi nejen do volnočasových aktivit, ale také do aktivit vzdělávacích či výchovných. Na následujících řádcích budou shrnuty možnosti využití 3D tisku během rozvoje prostorových a matematických dovedností jedince s těžkým zrakovým postižením. Příspěvek v sobě zahrnuje jak výstupy projektů spolufinancovaných TAČR - TL01000507 Rozvoj samostatného pohybu prostřednictvím taktilně-auditivních prostředků a TL03000679 Redukce informačního defi citu a rozvoj představivosti osob se zrakovým postižením prostřednictvím 3D modelů s auditivními prvky, tak zkušenosti autorek s praktickým 3D tiskem.

  • Název v anglickém jazyce

    3D Printing and Imagination in the Education of Blind and Partially Sighted Pupils

  • Popis výsledku anglicky

    3D printing is a modern way to introduce us to objects that we would otherwise not be able to perceive because they are far away, too big, or are completely inaccessible. Thefeature of 3D printing, which is close to the group of intact people, then brings to the group of people with severe visual impairment the possibility of compensating for the loss of visual perception and the possibility of perceiving objects that they cannot encompass with their eyes. The compensatory possibilities of 3D printing are currently made possible by the financial availability of this solution of object representation, its widespread use and its application possibilities not only in leisure activities, but also in educational or educational activities. The following lines will summarize the possibilities of using 3D printing during the development of spatial and mathematical skills of individuals with severe visual impairment. The paper includes both the outputs of the projects co-fi nanced by TAČR - TL01000507 Development of independent movement through tactile and auditory means and TL03000679 Reduction of information defi cit and development of imagination of people with visual impairment through 3D models with auditory elements, as well as the authors‘ experience with practical 3D printing.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Speciální pedagogika

  • ISSN

    1211-2720

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    34

  • Číslo periodika v rámci svazku

    č. 3−4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    325-337

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus