Let na lyžích jako úloha optimálního řízení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F07%3A00005108" target="_blank" >RIV/61989592:15510/07:00005108 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Ski jump flight as an optimization task
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this study was to formulate a recommendation based on the solution of the optimization problem with four control variables inclusive of the ski opening angle. During the flight phase, gravity and aerodynamic forces act on the jumper. Aerodynamic forces are expressed by the functions of four control variables (3 angles, velocity). The ski jumper has seen as an entity of rigid links inclusive of skis. Pontryagin?s maximum principle was applied to solve the optimization problem. On the basis ofthis solution we could define the following angle control tendencies of a successfully performed flight: 1) Minimise the angle of attack, the body position angle with respect to the skis and the hip angle in all parts of the flight path. 2) Maximise theski opening angle in all parts of the flight path. Optimal strategy of flight corresponds also with the logical requirement to attenuate sloping down and keep velocity in the horizontal direction.
Název v anglickém jazyce
Ski jump flight as an optimization task
Popis výsledku anglicky
The aim of this study was to formulate a recommendation based on the solution of the optimization problem with four control variables inclusive of the ski opening angle. During the flight phase, gravity and aerodynamic forces act on the jumper. Aerodynamic forces are expressed by the functions of four control variables (3 angles, velocity). The ski jumper has seen as an entity of rigid links inclusive of skis. Pontryagin?s maximum principle was applied to solve the optimization problem. On the basis ofthis solution we could define the following angle control tendencies of a successfully performed flight: 1) Minimise the angle of attack, the body position angle with respect to the skis and the hip angle in all parts of the flight path. 2) Maximise theski opening angle in all parts of the flight path. Optimal strategy of flight corresponds also with the logical requirement to attenuate sloping down and keep velocity in the horizontal direction.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AK - Sport a aktivity volného času
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Science and nordic skiing
ISBN
978-1-84126-229-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
237-245
Název nakladatele
Meyer & Meyer
Místo vydání
Aachen
Místo konání akce
—
Datum konání akce
—
Typ akce podle státní příslušnosti
—
Kód UT WoS článku
—