Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F15%3A33153843" target="_blank" >RIV/61989592:15510/15:33153843 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek rekapituluje zahraniční přístupy při pedagogickém využívání mentálních map a možnosti jejich výzkumného užití. Poukazuje na ne zcela dostatečné využívání tohoto nástroje v českém pedagogickém výzkumu. Kromě informace o komplexní možnosti kvantifikace mentálních map (skórující systém MMAR - mind map assessment rubric) obrací pozornost zejména ke kvalitativní analýze mentálních map jako k možnosti získat hlubší porozumění zkoumaným fenoménům. To však předpokládá opuštění pozitivisticky orientovaných cílů výzkumu a ochotu opřít se o fenomenologické a hermeneutické principy interpretace, nevyhýbající se ani obrazové symbolice. Na případové studii pak poukazuje na možnou interpretaci dvou mentálních map jako možnosti k hlubšímu porozumění zkušenosti účastníka kurzu realizovaného v kontextu neformálního vzdělávání.

  • Název v anglickém jazyce

    The use of mental maps in educational research: Methodological connections

  • Popis výsledku anglicky

    This article recapitulates approaches abroad to the educational exploitation of mental maps and their potential use in research. It draws attention to the not entirely adequate exploitation of this tool in Czech educational research. Apart from information of the comprehensive possibilities of quantification of mental maps (the MMAR scoring system) it focuses on the qualitative analysis of mental maps as a way of gaining a deeper understanding of phenomena investigated. This presupposes, however, abandonment of positivistic research goals and a willingness to rely on phenomenological and hermeneutic principles of interpretation, not excluding visual symbolism. Using a case study the article then draws attention to a potential interpretation of two mental maps as facilitating deeper understanding of the experience of a participant on a course organised in the contesxt of informal education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    65

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    57-74

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus