Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F15%3A33153843" target="_blank" >RIV/61989592:15510/15:33153843 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití mentálních map v pedagogickém výzkumu: metodologické souvislosti
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek rekapituluje zahraniční přístupy při pedagogickém využívání mentálních map a možnosti jejich výzkumného užití. Poukazuje na ne zcela dostatečné využívání tohoto nástroje v českém pedagogickém výzkumu. Kromě informace o komplexní možnosti kvantifikace mentálních map (skórující systém MMAR - mind map assessment rubric) obrací pozornost zejména ke kvalitativní analýze mentálních map jako k možnosti získat hlubší porozumění zkoumaným fenoménům. To však předpokládá opuštění pozitivisticky orientovaných cílů výzkumu a ochotu opřít se o fenomenologické a hermeneutické principy interpretace, nevyhýbající se ani obrazové symbolice. Na případové studii pak poukazuje na možnou interpretaci dvou mentálních map jako možnosti k hlubšímu porozumění zkušenosti účastníka kurzu realizovaného v kontextu neformálního vzdělávání.
Název v anglickém jazyce
The use of mental maps in educational research: Methodological connections
Popis výsledku anglicky
This article recapitulates approaches abroad to the educational exploitation of mental maps and their potential use in research. It draws attention to the not entirely adequate exploitation of this tool in Czech educational research. Apart from information of the comprehensive possibilities of quantification of mental maps (the MMAR scoring system) it focuses on the qualitative analysis of mental maps as a way of gaining a deeper understanding of phenomena investigated. This presupposes, however, abandonment of positivistic research goals and a willingness to rely on phenomenological and hermeneutic principles of interpretation, not excluding visual symbolism. Using a case study the article then draws attention to a potential interpretation of two mental maps as facilitating deeper understanding of the experience of a participant on a course organised in the contesxt of informal education.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
—
Svazek periodika
65
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
57-74
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—