Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pomáhá aktivní docházka/dojížďka českým adolescentům plnit zdravotní doporučení pro pohybovou aktivitu?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F17%3A73586358" target="_blank" >RIV/61989592:15510/17:73586358 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2017/02/06.pdf" target="_blank" >https://www.telesnakultura.upol.cz/pdfs/tek/2017/02/06.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/tk.2017.005" target="_blank" >10.5507/tk.2017.005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pomáhá aktivní docházka/dojížďka českým adolescentům plnit zdravotní doporučení pro pohybovou aktivitu?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Východiska: Pohybová aktivita (PA) je velmi důležitým faktorem ovlivňujícím lidské zdraví. Aktivní docházka/ dojížďka (AD) do školy může napomoci zvýšit celkový počet kroků za den a tím snáze plnit zdravotní doporučení pro PA. Pro zlepšení propagace a zvýšení využití AD je důležité co nejlépe identifikovat faktory ovlivňující volbu této formy transportu. Cíle: Cílem této studie bylo zjistit, zda AD do školy pomáhá žákům v České republice plnit zdravotní doporučení pro PA. Dílčím cílem bylo zjistit, jak volbu formy transportu ovlivňuje docházková vzdálenost. Metodika: Výzkumného šetření se zúčastnilo celkem 1745 adolescentů z náhodně vybraných základních a středních škol v České republice. K identifikaci preferované formy docházky/dojížďky byl využit standardizovaný dotazník IPEN Adolescent. PA zastoupena průměrným počtem kroků za den byla monitorována pomocí krokoměru Yamax SW 700 Digiwalker. Do studie byli zahrnuti pouze žáci s kompletním záznamem kroků za 7 dní. Zdravotní doporučení pro PA byla stanovena na 11000 kroků/den pro děvčata a 13000 kroků/den pro chlapce. Pro porovnání výsledků dvou skupin byl využit Chi-squered test. Výsledky: Žáci, kteří využívají aktivních forem docházky/ dojížďky do školy jako je chůze či jízda na kole nebo skateboardu, plní signifikantně častěji zdravotní doporučení pro PA než ti, kteří se dopravují pasivně (p &lt; 0,05). Docházková vzdálenost do 20 minut z místa bydliště do školy je zásadní pro 85 % žáků, kteří dochází/dojíždí do školy aktivně. Závěry: V souladu s dříve publikovanými údaji, se i u českých adolescentů potvrzuje, že AD do školy přispívá k úspěšnému plnění zdravotních doporučení pro pohybovou aktivitu.

  • Název v anglickém jazyce

    Does active commuting help Czech adolescents meet health recommendations for physical activity?

  • Popis výsledku anglicky

    Background: Physical activity (PA) is an important factor affecting human health. Active commuting to school can help pupils increase the total number of steps per day and to meet health recommendations for PA. To improve the promotion and increased use of active commuting it is crucial to identify factors influencing the choice of the form of transport. Objective: The aim of this study was to determine whether active commuting to school helps pupils in the Czech Republic to meet health recommendations for PA, and how the choice of this form of transport affects walking distance. Methods: The survey was attended by 1,745 adolescents from randomly selected primary and secondary schools in the Czech Republic. To identify the preferred form of commuting the standardized Adolescent IPEN questionnaire was used. PA represented by average number of steps per day was monitored using a Yamax SW 700 Digiwalker pedometer. The study included only pupils with a complete record of the steps for 7 days. The health recommendation for PA was set at 11,000 steps per day for girls and 13,000 steps per day for boys. To compare the results of the two groups the Chi-squared test was used. Results: A greater proportion of pupils, who meet health recommendations for PA, occur in the group using the active forms of commuting to school, such as walking or riding a bike or skateboard. All differences between groups are statistically significant (p &lt; .05). The majority (85%) of pupils, who commute actively to school, live within a 20 minute walking distance. Conclusions: In accordance with the data published in world literature, this study confirms the hypothesis that active commuting to school contributes to the successful achievement of health recommendations for PA in adolescents.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30306 - Sport and fitness sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-26896S" target="_blank" >GA14-26896S: Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Tělesná kultura

  • ISSN

    1211-6521

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    40

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    112-116

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus