Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Learning as differentiation of experiential schemas

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F20%3A73599337" target="_blank" >RIV/61989592:15510/20:73599337 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333179223" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333179223</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4324/9780429298806" target="_blank" >10.4324/9780429298806</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Learning as differentiation of experiential schemas

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The goal of this chapter is to provide an interpretation of experiential learning that fully detaches itself from the epistemological presuppositions of empiricist and intellectualist accounts of learning. I first introduce the concept of schema as understood by Kant and I explain how it is related to the problems implied by the empiricist and intellectualist frameworks. I then interpret David Kolb’s theory of learning that is based on the concept of learning cycle and represents an attempt to overcome the corresponding drawbacks of these frameworks. I show that Kolb’s theory fails to achieve its goal because it is rooted in some of the fundamental epistemological presuppositions of these frameworks. Subsequently, I present a group of works from phenomenology, in particular Merleau-Ponty’s, in order to show that Kolb’s attempt is insufficient due to a lack of understanding of the problem expressed by Kant via the concept of schema. Finally, I outline an interpretation of experiential learning as differentiation of experiential schemas and explain how it meets the epistemological challenges outlined above.

  • Název v anglickém jazyce

    Learning as differentiation of experiential schemas

  • Popis výsledku anglicky

    The goal of this chapter is to provide an interpretation of experiential learning that fully detaches itself from the epistemological presuppositions of empiricist and intellectualist accounts of learning. I first introduce the concept of schema as understood by Kant and I explain how it is related to the problems implied by the empiricist and intellectualist frameworks. I then interpret David Kolb’s theory of learning that is based on the concept of learning cycle and represents an attempt to overcome the corresponding drawbacks of these frameworks. I show that Kolb’s theory fails to achieve its goal because it is rooted in some of the fundamental epistemological presuppositions of these frameworks. Subsequently, I present a group of works from phenomenology, in particular Merleau-Ponty’s, in order to show that Kolb’s attempt is insufficient due to a lack of understanding of the problem expressed by Kant via the concept of schema. Finally, I outline an interpretation of experiential learning as differentiation of experiential schemas and explain how it meets the epistemological challenges outlined above.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-19311S" target="_blank" >GA16-19311S: Modely tělesně zakotvené zkušenosti v teoretických základech zážitkové pedagogiky a jejích kinantropologických souvislostí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Experiential Learning and Outdoor Education: Traditions of Practice and Philosophical Perspective

  • ISBN

    978-0-367-27929-5

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    52-70

  • Počet stran knihy

    134

  • Název nakladatele

    Routledge

  • Místo vydání

    London

  • Kód UT WoS kapitoly

    000488824300006