Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Physical activity of secondary school adolescents at risk of depressive symptoms

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15510%2F20%3A73601165" target="_blank" >RIV/61989592:15510/20:73601165 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1111/josh.12911" target="_blank" >https://doi.org/10.1111/josh.12911</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/josh.12911" target="_blank" >10.1111/josh.12911</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Physical activity of secondary school adolescents at risk of depressive symptoms

  • Popis výsledku v původním jazyce

    BACKGROUND: The aim of the study is to analyze the associations between depressive symptoms (DS), well-being and different types of physical activity (PA) in adolescents. METHODS: Overall, 368 girls and 228 boys aged 15–19 years were involved in the research. To explore the composition of weekly PA, we used the IPAQ-Long questionnaire, and a pedometer was used to monitor weekly PA. The prevalence of DS was diagnosed by the Bern Subjective Well-Being Questionnaire and the WHO-5 Well-Being Index. RESULTS: The girls and boys who reported the most DS and the lowest level of well-being had significantly less weekly recreational PA. The girls who reported the fewest DS had a 2.12 times greater odds of meeting the 11,000 steps/day recommendation than did the girls with the most DS, whereas we did not detect statistically significant differences in rates of meeting the recommendation in the boys with distinct levels of DS. CONCLUSIONS: The study confirms the stronger negative associations between DS and PA, especially among girls. The greatest opportunities for behavioral change in adolescents at the highest risk of DS are in the promotion of recreational PA.

  • Název v anglickém jazyce

    Physical activity of secondary school adolescents at risk of depressive symptoms

  • Popis výsledku anglicky

    BACKGROUND: The aim of the study is to analyze the associations between depressive symptoms (DS), well-being and different types of physical activity (PA) in adolescents. METHODS: Overall, 368 girls and 228 boys aged 15–19 years were involved in the research. To explore the composition of weekly PA, we used the IPAQ-Long questionnaire, and a pedometer was used to monitor weekly PA. The prevalence of DS was diagnosed by the Bern Subjective Well-Being Questionnaire and the WHO-5 Well-Being Index. RESULTS: The girls and boys who reported the most DS and the lowest level of well-being had significantly less weekly recreational PA. The girls who reported the fewest DS had a 2.12 times greater odds of meeting the 11,000 steps/day recommendation than did the girls with the most DS, whereas we did not detect statistically significant differences in rates of meeting the recommendation in the boys with distinct levels of DS. CONCLUSIONS: The study confirms the stronger negative associations between DS and PA, especially among girls. The greatest opportunities for behavioral change in adolescents at the highest risk of DS are in the promotion of recreational PA.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    JOURNAL OF SCHOOL HEALTH

  • ISSN

    0022-4391

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    90

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    641-650

  • Kód UT WoS článku

    000540704800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85084494224