Dějiny houslového umění. Vývoj houslové tvorby od počátků po 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54510%2F24%3A00000035" target="_blank" >RIV/62156462:54510/24:00000035 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dějiny houslového umění. Vývoj houslové tvorby od počátků po 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Housle jako vedoucí člen skupiny smyčcových nástrojů měly v dějinách hudby mnoho funkcí. Tato publikace je zaměřena na jejich roli sólového nástroje, jednak v instrumentálních koncertech, jednak v četných skladbách s partnerskou účastí většinou klávesového nástroje nebo bez doprovodu. Výklad sleduje houslovou tvorbu od počátků v raném baroku ve všech významných vývojových proudech a proveniencích. Věnuje adekvátní prostor tvorbě prvních velkých houslistů, zvláštní pozornost samozřejmě soustředí na velké barokní syntetiky Bacha a Händela, na představitele vídeňského klasicismu, kteří dovedli žánr až na práh romantismu, a na klíčový zjev houslového génia Niccola Paganiniho. Ani u pozdějšího vývoje autor vedle skladatelů, kteří dospěli ke svrchované syntéze sólových houslí s orchestrální či klavírní složkou, nezanedbává bohatou tvorbu komponujících virtuosů přispívajících hlavně k využívání technických možností nástroje. V dílech 20. století nejrůznějších stylů včetně neofolkorismu, neoklasicismu, Nové věcnosti a expresionismu si zvláště všímá integrace sólového partu jako dosavadního vyvrcholení houslové tvorby. Sleduje rovněž hlavní proudy druhé poloviny 20. století od serialismu přes tzv. Novou hudbu a minimalismus až po postmoderní neoromantické tendence
Název v anglickém jazyce
History of violin art. Development of violin making from the beginnings to the 20th century
Popis výsledku anglicky
The violin, as the leading member of the string group, has had many functions in the history of music. This publication focuses on its role as a solo instrument, both in instrumental concerts and in numerous compositions with the partner participation, mostly of a keyboard instrument, or without accompaniment. The exposition follows violin work from its beginnings in the early Baroque in all significant developmental trends and provenances. It devotes adequate space to the work of the first great violinists, with special attention of course being paid to the great Baroque syntheses of Bach and Handel, to the representatives of Viennese Classicism, who brought the genre to the threshold of Romanticism, and to the key phenomenon of the violin genius Niccolò Paganini. Even in later developments, the author, in addition to composers who achieved a supreme synthesis of the solo violin with an orchestral or piano component, does not neglect the rich work of composing virtuosos who contributed mainly to the use of the technical possibilities of the instrument. In 20th-century works of various styles including neofolklorism, neoclassicism, New Objectivity and expressionism, he particularly notes the integration of the solo part as the culmination of violin work to date. He also traces the main currents of the second half of the 20th century from serialism through the so-called New Music and Minimalism to postmodern neo-romantic tendencies.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
9788074602368
Počet stran knihy
275
Název nakladatele
Janáčkova akademie múzických umění
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—