Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dějiny houslového umění. Vývoj houslové tvorby od počátků po 20. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54510%2F24%3A00000035" target="_blank" >RIV/62156462:54510/24:00000035 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dějiny houslového umění. Vývoj houslové tvorby od počátků po 20. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Housle jako vedoucí člen skupiny smyčcových nástrojů měly v dějinách hudby mnoho funkcí. Tato publikace je zaměřena na jejich roli sólového nástroje, jednak v instrumentálních koncertech, jednak v četných skladbách s partnerskou účastí většinou klávesového nástroje nebo bez doprovodu. Výklad sleduje houslovou tvorbu od počátků v raném baroku ve všech významných vývojových proudech a provenien­cích. Věnuje adekvátní prostor tvorbě prvních velkých houslistů, zvláštní pozornost samozřejmě soustředí na velké barokní syntetiky Bacha a Händela, na představitele vídeňského klasicismu, kteří dovedli žánr až na práh romantismu, a na klíčový zjev houslového génia Niccola Paganiniho. Ani u pozdějšího vývoje autor vedle skladatelů, kteří dospěli ke svrchované syntéze sólových houslí s orchestrální či klavírní složkou, nezanedbává bohatou tvorbu komponujících virtuosů přispívajících hlavně k využívání technických možností nástroje. V dílech 20. století nejrůznějších stylů včetně neofolkorismu, neoklasicismu, Nové věcnosti a expresionismu si zvláště všímá integrace sólového partu jako dosavadního vyvrcholení houslové tvorby. Sleduje rovněž hlavní proudy druhé poloviny 20. století od serialismu přes tzv. Novou hudbu a minimalismus až po postmoderní neoromantické tendence

  • Název v anglickém jazyce

    History of violin art. Development of violin making from the beginnings to the 20th century

  • Popis výsledku anglicky

    The violin, as the leading member of the string group, has had many functions in the history of music. This publication focuses on its role as a solo instrument, both in instrumental concerts and in numerous compositions with the partner participation, mostly of a keyboard instrument, or without accompaniment. The exposition follows violin work from its beginnings in the early Baroque in all significant developmental trends and provenances. It devotes adequate space to the work of the first great violinists, with special attention of course being paid to the great Baroque syntheses of Bach and Handel, to the representatives of Viennese Classicism, who brought the genre to the threshold of Romanticism, and to the key phenomenon of the violin genius Niccolò Paganini. Even in later developments, the author, in addition to composers who achieved a supreme synthesis of the solo violin with an orchestral or piano component, does not neglect the rich work of composing virtuosos who contributed mainly to the use of the technical possibilities of the instrument. In 20th-century works of various styles including neofolklorism, neoclassicism, New Objectivity and expressionism, he particularly notes the integration of the solo part as the culmination of violin work to date. He also traces the main currents of the second half of the 20th century from serialism through the so-called New Music and Minimalism to postmodern neo-romantic tendencies.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    9788074602368

  • Počet stran knihy

    275

  • Název nakladatele

    Janáčkova akademie múzických umění

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS knihy