Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Behind the Curtain of Phylogeny: From Theatrical Anthropocentrism to Interspecies Appreciation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156462%3A54530%2F19%3A00000021" target="_blank" >RIV/62156462:54530/19:00000021 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sav.sk/journals/uploads/10140819SD03-2019-240.pdf" target="_blank" >https://www.sav.sk/journals/uploads/10140819SD03-2019-240.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31577/sd-2019-0014" target="_blank" >10.31577/sd-2019-0014</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Behind the Curtain of Phylogeny: From Theatrical Anthropocentrism to Interspecies Appreciation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The theoretical essay discusses the horizontal (cultural) and the vertical (speciesism) dominance of theatre studies, i.e. its Eurocentrism and anthropocentrism. In the context of the global environmental crisis, the essay presents a critique of the field in question and suggests a benchmark of ecological relevance (Glen Love). The fallacies prevailing in theatre scholarship – especially those implicated by the current popularity of the concept of theatricality (Theatralität) and the usage of the term “theatre” to explain other cultures’ phenomena – are shown, and the arguments for transgressing speciesism (Peter Singer) in theatre are presented (animal’s mimesis, mirror neurons, theory of mind, zoosemiotics). Physiological faculties which make Homo sapiens able to perform and understand theatre are discussed in phylogenetic scope, and the interspecies continuity (homology, Ernst Haeckel) is presented as an unconscious archetypal heritage (Carl Gustav Jung, Anthony Stevens). The author argues that a revitalization of katharsis is necessary. The new formulation of the term based on interspecies empathy (Frans de Waal) should extend the boundaries of a community to include non-human individuals. The article concludes that theatre studies should contribute to the reintegration of humans to the wider environmental landscape. Possible ways how to achieve this are discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    Behind the Curtain of Phylogeny: From Theatrical Anthropocentrism to Interspecies Appreciation

  • Popis výsledku anglicky

    The theoretical essay discusses the horizontal (cultural) and the vertical (speciesism) dominance of theatre studies, i.e. its Eurocentrism and anthropocentrism. In the context of the global environmental crisis, the essay presents a critique of the field in question and suggests a benchmark of ecological relevance (Glen Love). The fallacies prevailing in theatre scholarship – especially those implicated by the current popularity of the concept of theatricality (Theatralität) and the usage of the term “theatre” to explain other cultures’ phenomena – are shown, and the arguments for transgressing speciesism (Peter Singer) in theatre are presented (animal’s mimesis, mirror neurons, theory of mind, zoosemiotics). Physiological faculties which make Homo sapiens able to perform and understand theatre are discussed in phylogenetic scope, and the interspecies continuity (homology, Ernst Haeckel) is presented as an unconscious archetypal heritage (Carl Gustav Jung, Anthony Stevens). The author argues that a revitalization of katharsis is necessary. The new formulation of the term based on interspecies empathy (Frans de Waal) should extend the boundaries of a community to include non-human individuals. The article concludes that theatre studies should contribute to the reintegration of humans to the wider environmental landscape. Possible ways how to achieve this are discussed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovenské divadlo / The Slovak Theatre

  • ISSN

    0037-699X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    67

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    240-257

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85080041222