Analýza spotřebních výdajů domácností zemí V4 v letech 1995 -- 2005
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F06%3A00098387" target="_blank" >RIV/62156489:43110/06:00098387 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza spotřebních výdajů domácností zemí V4 v letech 1995 -- 2005
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek seznamuje s výsledky analýzy spotřebních výdajů domácností zemí V4 v období let 1995 -- 2005. Ze sledování jejich struktury lze usuzovat na nejslabší ekonomickou pozici Polska, neboť podíl vydání za základní kategorie (potraviny a nealkoholickénápoje, bydlení) je nejvyšší. Dle stejných kritérií má nejsilnější pozici Česká republika společně s Maďarskem. Slovensko, na třetí pozici, má mírný odstup a situace je zde téměř obdobná jako v Polsku. U výdajů za potraviny a nealkoholické nápoje je vevšech zemích V4 sestupný trend. Největší podíl prostředků utratí domácnosti za bydlení, vodu, energie a paliva v Polsku a na Slovensku. Ostatní skupiny spotřebních výdajů dosahují nižšího procentuálního podílu z celkových výdajů. Kategorie výdajů na poštovní služby a telekomunikace zaznamenala nárůst výdajů, který souvisí s prudkým nástupem digitálních technologií. Ve všech zemích V4 došlo k poklesu podílu výdajů za alkoholické nápoje a tabák. Závěr příspěvku seznamuje s výsledky šetření
Název v anglickém jazyce
Analysis of consumer expenditures of households in V4 countries in 1995 - 2005
Popis výsledku anglicky
The paper presents results of household consumer expenditures analysis of V4 countries in 1995 -- 2005. The analysis of the expenditure structures suggests the weakest economic position of Poland, because the share of expenditures for the basic product categories (food and nonalcoholic beverages, housing) is the highest. Using the same criteria, the strongest position belongs to Czech Republic and Hungary. Slovakia, on the third position, keeps a little distance and the situation is very similar to theone of Poland. In category of expenditures for food and nonalcoholic beverages, all of the V4 countries show declining trend. The highest share of expenditures the households spend for housing, water and energies in Poland and Slovakia. The rest of expenditure categories reach lower shares of total expenditures. Expenditures for communication experienced a significant growth, which was stimulated by rapid growth of digital technologies. All V4 countries experience decrease of share of ex
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Zvyšovanie účinnosti manažérskych a marketingových nástrojov agrárneho trhu SR v podmienkach spoločnej organizácie trhu EÚ
ISBN
80-8069-813-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
76-84
Název nakladatele
Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre
Místo vydání
Nitra
Místo konání akce
Nitra
Datum konání akce
24. 11. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—