Teoretické přístupy k vymezení pojmu obchod
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F07%3A00115458" target="_blank" >RIV/62156489:43110/07:00115458 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teoretické přístupy k vymezení pojmu obchod
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek přibližuje teoretickou podstatu obchodu, jako rozhodujícího faktoru tržní ekonomiky. Zdůrazňuje, že obchod není pouhým prostředníkem mezi sférou spotřeby a sférou vytváření předpokladů uspokojení spotřebitelské poptávky. Stává se fenoménem, a tím získává dominantní postavení pro obě strany směny. Teprve v obchodu podnikatelé zjistí, nakolik jejich záměry odpovídají marketingovým předpokladům. Kupující se naopak přesvědčí o tom, zda jim obchod nabízí sortiment zboží, odpovídající jejich finančním možnostem. Autoři při vymezování pojmu obchod vycházejí z teorie dominance, konkurence, směny a transakce. Současně se zamýšlejí nad vymezím obchodu z aspektu marketingového, ekonomického, právního a manažerského. Dospěli k poznání, že jednotlivé aspekty není možno zkoumat odděleně, ale jedině v jejich jednotě. Vzájemným propojením se získá kvalitativně odlišný pohled od doposud tradovaného pojetí.
Název v anglickém jazyce
Theoretical Approaches to Definition of Trade
Popis výsledku anglicky
The paper sets theoretical basis for trade as a decisive factor in market economy. It emphasizes that trade is not only mediator between consumption side and production side creating precondition for satisfaction of a consumer demand. It becomes a phenomenon and, therefore, it gains dominant position for both sides of exchange. Only through trade the businessmen learn, how their intentions correspond with marketing preconditions. On the other hand, buyers learn this way, whether businesses offer such anassortment of products, which correspond with their financial limits. The authors, when defining the term "Trade", follow the theory of dominance, competition, exchange and transaction. At the same time, they reflect the definitions of trade from marketing, economic, legal and managerial perspective. They reached the conclusion, that individual aspects cannot be analyzed separately, but in their unity. The mutual interconnection provides qualitatively different perspective from the trad
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis agriculturae et silviculturae Mendelianae Brunensis : Acta of Mendel University of agriculture and forestry Brno = Acta Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně
ISSN
1211-8516
e-ISSN
—
Svazek periodika
LV
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—