Dopad vnímané inflace v členských státech eurozóny na spotřebu (úspory)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F09%3A00134703" target="_blank" >RIV/62156489:43110/09:00134703 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Impact of perceived inflation growth and persistance in eurozone countries on consumer's (saving's) behavior
Popis výsledku v původním jazyce
There is significant empirical evidence, that introduction of euro led in most of the countries to significant increase of perceived inflation. At the same time there was no rapid increase in prices monitored by official price indexes like HICP (harmonised index of consumer prices). There is a lot of literature and empirical studies trying to explain the motives for increase and persistence of perceived inflation. The new approach to this phenomenon is applied in proposed paper. Authors will test the hypothesis that the increase in perceived inflation has the same effect on consumption as the increase in inflation expectations. When the people expect the prices go up in the future, they adjust their consumer's (saving's) behaviour. Subsequently it mayhave significant impact on GDP growth.
Název v anglickém jazyce
Impact of perceived inflation growth and persistance in eurozone countries on consumer's (saving's) behavior
Popis výsledku anglicky
There is significant empirical evidence, that introduction of euro led in most of the countries to significant increase of perceived inflation. At the same time there was no rapid increase in prices monitored by official price indexes like HICP (harmonised index of consumer prices). There is a lot of literature and empirical studies trying to explain the motives for increase and persistence of perceived inflation. The new approach to this phenomenon is applied in proposed paper. Authors will test the hypothesis that the increase in perceived inflation has the same effect on consumption as the increase in inflation expectations. When the people expect the prices go up in the future, they adjust their consumer's (saving's) behaviour. Subsequently it mayhave significant impact on GDP growth.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Economic integration in the EU enlarged: from free trade towards monetary union
ISBN
978-83-61370-08-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
—
Název nakladatele
Instytut Nauk Ekonomicznych Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego
Místo vydání
Wrocław
Místo konání akce
—
Datum konání akce
—
Typ akce podle státní příslušnosti
—
Kód UT WoS článku
—