Optimalizace a postkeynesovská teorie firmy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F11%3A00169807" target="_blank" >RIV/62156489:43110/11:00169807 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Optimalizace a postkeynesovská teorie firmy
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je poskytnout argumentaci ve prospěch metodologické a teoretické konzistence postkeynesovské teorie, která je v teorii cenové tvorby podkopána tvrzeními, že v některých konceptech cenové tvorby firmy maximalizují růst. Zdůvodnění, proč mohou být optimalizační modely součástí postkeynesovské teorie, se opírá o filozofického základy postkeynesovství., jejichž praktické důsledky jsou demonstrovány na srovnání modelů chování firmy A. Eichnera a M Kaleckého. Z daného srovnání vyplývá, že pluralita konceptů cenové tvorby není v rozporu s obecnými postkeynesovskými principy. Klíčové je zaměření modelů na přirážku k průměrným nákladům, která je stanovena ex ante. Způsob jejího určení pak může být prezentován rozdílnými způsoby. Optimalizační modely poskytují jednoznačné výsledky, ovšem za cenu zavádění většího množství restriktivních předpokladů. Modely, které na optimalizaci založeny nejsou, naopak neposkytují jednoznačné výsledky, což je důsledkem co nejvěrnějšího zachycení r
Název v anglickém jazyce
Optimization in Post-Keynesian Theory of Firm
Popis výsledku anglicky
The paper provides an argumentation in favour of methodological and theoretical consistence of post-Keynesian theory that is undermined by embodiment of the models of growth maximizing firms into pricing theory. To clarify an inclusion of optimization models into post-Keynesian pricing theory, the broader philosophical foundation of post-Keynesian theory is employed. Then, the implications are illustrated by a comparison of two post-Keynesian pricing concepts proposed by A. Eichner and M. Kalecki. Despite the differences in post-Keynesian pricing concepts, plurality of pricing concepts is not at odds with post-Keynesian principles. These concepts are concerned with the mark-up to average costs that is set ex ante. However, the determination of the mark-up can be presented in different ways. Whereas optimizing models offer determinate outcomes at the expense of realism, the more realistic non-optimizing models can not yield any determinate outcomes. Further justification of the optimizi
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Enterprise and Competitive Environment 2011
ISBN
978-80-87106-40-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
488-501
Název nakladatele
Martin Stříž Publishing
Místo vydání
Bučovice
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
10. 3. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—