Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Model of Degressive Taxation of Trucks: Case of the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F21%3A43919659" target="_blank" >RIV/62156489:43110/21:43919659 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.2478/danb-2021-0002" target="_blank" >https://doi.org/10.2478/danb-2021-0002</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/danb-2021-0002" target="_blank" >10.2478/danb-2021-0002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Model of Degressive Taxation of Trucks: Case of the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article examines issues related to the design of road tax as an instrument supporting the operation of trucks that are more environment-friendly to the transport infrastructure. The Introduction presents analyses of road taxation in the European Union Member States, whose aim was to identify features supporting trucks that are eco-friendly with regard to the infrastructure. The principal part of the contribution is the formulation of a regression model of road tax rates, which is subjected to statistical, econometric and economic verification in order to confirm or disprove degressivity of road tax rates for trucks. The economic verification is based on typical examples of vehicles defined in Annex 2 to the text. The Conclusion presents the results achieved, which verify the degressive nature of road tax in the Czech Republic. The tax rates are degressive in relation to the number of truck axles; therefore, a proposal for the elimination of degressivity in the system of tax rates for trucks was designed based on the principle of fair taxation, which is also discussed in the contribution.

  • Název v anglickém jazyce

    The Model of Degressive Taxation of Trucks: Case of the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The article examines issues related to the design of road tax as an instrument supporting the operation of trucks that are more environment-friendly to the transport infrastructure. The Introduction presents analyses of road taxation in the European Union Member States, whose aim was to identify features supporting trucks that are eco-friendly with regard to the infrastructure. The principal part of the contribution is the formulation of a regression model of road tax rates, which is subjected to statistical, econometric and economic verification in order to confirm or disprove degressivity of road tax rates for trucks. The economic verification is based on typical examples of vehicles defined in Annex 2 to the text. The Conclusion presents the results achieved, which verify the degressive nature of road tax in the Czech Republic. The tax rates are degressive in relation to the number of truck axles; therefore, a proposal for the elimination of degressivity in the system of tax rates for trucks was designed based on the principle of fair taxation, which is also discussed in the contribution.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50206 - Finance

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/SS03010156" target="_blank" >SS03010156: Predikce úspor emisí ze silniční dopravy do roku 2030 dosažených aplikací vybraných daňových a poplatkových nástrojů.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    DANUBE: Law and Economics Review

  • ISSN

    1804-6746

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    13-32

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85105146574