The Relationship between Road Tax Rate Reduction Depending on Vehicle Age and Emission Parameters of Taxed Vehicle Categories in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F21%3A43920877" target="_blank" >RIV/62156489:43110/21:43920877 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.31577/ekoncas.2021.08.01" target="_blank" >https://doi.org/10.31577/ekoncas.2021.08.01</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/EKONCAS.2021.08.01" target="_blank" >10.31577/EKONCAS.2021.08.01</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Relationship between Road Tax Rate Reduction Depending on Vehicle Age and Emission Parameters of Taxed Vehicle Categories in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
Due to the processing of unique data concerning the vehicle fleet of the Czech Republic and the national emission inventory, this paper examines the relevance of the benefits available for newer vehicles by means of the Czech road tax against the principle of internalization of road transport externalities. A serious finding is that the highest tax benefits are available for vehicles that generate the largest amount of CO2 and NOX emissions. The findings should serve as support for the adjustment of road tax reductions in the Czech Republic. Based on the similarities between the Czech and Slovak fleets and relevant legislation, the pre-ferential treatment of taxation of newer vehicles applied in Slovakia can be assessed through a similar method. On a general level, the examination proved that the input data are suitable for the application of a fiscal instrument that accounts for emissions in road transport.
Název v anglickém jazyce
The Relationship between Road Tax Rate Reduction Depending on Vehicle Age and Emission Parameters of Taxed Vehicle Categories in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Due to the processing of unique data concerning the vehicle fleet of the Czech Republic and the national emission inventory, this paper examines the relevance of the benefits available for newer vehicles by means of the Czech road tax against the principle of internalization of road transport externalities. A serious finding is that the highest tax benefits are available for vehicles that generate the largest amount of CO2 and NOX emissions. The findings should serve as support for the adjustment of road tax reductions in the Czech Republic. Based on the similarities between the Czech and Slovak fleets and relevant legislation, the pre-ferential treatment of taxation of newer vehicles applied in Slovakia can be assessed through a similar method. On a general level, the examination proved that the input data are suitable for the application of a fiscal instrument that accounts for emissions in road transport.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/SS03010156" target="_blank" >SS03010156: Predikce úspor emisí ze silniční dopravy do roku 2030 dosažených aplikací vybraných daňových a poplatkových nástrojů.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ekonomický časopis
ISSN
0013-3035
e-ISSN
—
Svazek periodika
69
Číslo periodika v rámci svazku
8
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
775-795
Kód UT WoS článku
000746865300001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85121055253