Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Regulace silniční dopravy v EU a na úrovni členských států

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43110%2F22%3A43921932" target="_blank" >RIV/62156489:43110/22:43921932 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Regulace silniční dopravy v EU a na úrovni členských států

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na emise z dopravy dopadá obecně regulace úrovně znečišťování a specificky typové schvalování vozidel z hlediska emisí. Národní závazky ke snižování emisí jednotlivými členskými zeměmi v období 2020-2030 stanoví směrnice EPaR 2016/2284. ČR má u emisí NOX dosáhnout v období 2020 až 2029 snížení o 35 % a od roku 2030 o 64 %, u emisí SO2 pak snížení o 45 % od 2020 do 2029 a o 66 % od 2030, u NH3 o 7 % od 2020 do 2029 a o 22 % od 2030, u nemethanových těkavých organických sloučenin (NMVOC) o 18 % od 2020 do 2029 a o 50 % od 2030 a konečně u jemných částic PM2,5 o 17 % od 2020 do 2029 a o 60 % od 2030. Na národní úrovni byl k naplnění tohoto závazku aktualizován Národní program snižování emisí ČR s potenciálem dodatečného snížení emisí NOX v sektoru silniční dopravy minimálně o 5 kt ročně nejpozději do roku 2030 ve srovnání se scénářem NPSE-WM 2019. K naplnění tohoto cíle směřuje prioritní opatření AB26, které má kombinací ekonomických a technicko-organizačních nástrojů napomoci k omlazení vozového parku a rozšířením nízkoemisních a bezemisních vozidel v ČR. Na úrovni EU strategické směřování vytyčuje akční plán &quot;Vstříc nulovému znečištění ovzduší, vod a půdy&quot; (COM/2021/400 final), který usiluje o snížení dopadů znečištění ovzduší na zdraví o více než 55 % do roku 2030 (oproti 2005). U typového schvalování vozidel z hlediska emisí stanovuje nařízení 715/2007 prostřednictvím nařízení 692/2008 emisní limity EURO 6 pro lehká osobní a užitková vozidla, jež poměrně výrazně redukují především emise NOX u vznětových motorů (65% snížení oproti EURO 5). Limity emisí počtu pevných částic na kilometr se uplatňují již i u zážehových motorů, a to ve stejné výši jako u motorů dieselových. Nařízení 595/2009 pak obdobně stanoví limity EURO VI pro těžká vozidla. Pro naplnění cílů akčního plánu a Zelené dohody pro Evropu je zřetelná snaha o rychlé přijetí emisní normy EURO 7 (resp. EURO VII) s předpokladem dalšího výrazného snížení limitů oxidů dusíku. Dle pracovních návrhů to u NOX má být buď na 30 mg/km nebo na 10 mg/km, přičemž stejné hodnoty mají platit pro všechna vozidla bez ohledu na druh pohonu (dosud je u dieselových vozidel limit 80 mg NOX/km, u benzinových vozidel 60 mg NOX/km). Velmi zásadní vliv na snižování emisí klasických škodlivin ze silniční dopravy má a bude mít regulace emisí skleníkových plynů. K naplnění cílů Pařížské dohody byl přijat Evropský právní rámec pro klima (Nařízení EPaR 2021/1119), který stanoví závazný cíl EU o redukci emisí skleníkových plynů do roku 2030 alespoň o 55 % oproti roku 1990 (z původních 40 % oproti roku 2005) a dosažení klimatické neutrality nejpozději do roku 2050. Strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu (COM/2020/789) cílí na to, aby do roku 2030 na evropských silnicích jezdilo nejméně 30 milionů vozidel s nulovými emisemi a bylo pro ně k dispozici 3 miliony veřejných dobíjecích bodů. Do roku 2050 má dojít k 90% snížení emisí skleníkových plynů v dopravě, téměř všechny osobní automobily, dodávky, autobusy i nová těžká nákladní vozidla mají mít nulové emise. Aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM) schválená vládou v dubnu 2020 reaguje na Pařížskou dohodu s důrazem na elektromobilitu a cílem snižování emisí oxidu uhličitého ve vazbě na Vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu, snižování emisí zdraví škodlivých látek ve vazbě na Národní plán snižování emisí. Legislativní návrhy v balíčku &quot;Fif for 55&quot; týkající se silniční dopravy výrazně upřednostňují elektromobilitu, mj. návrhem na 100% snížení průměrnýemisech emisí CO2 z nově registrovaných osobních a lehkých užitkových vozidel v EU od roku 2035. Tyto návrhy spolu s návrhy nových emisních norem Euro 7/VII budou mít dalekosáhlé efekty. Mezi velkoobjemovými výrobci (OEM) jsou považovány za v zásadě konec spalovacích motorů (ICE). V tomto směru lze sice očekávat opozici ze strany zemí s významným zastoupením automobilového průmyslu (ČR, Slovensko, Maďarsko), postoj Německa, jako stěžejního výrobce i odbytiště je - alespoň podle koaliční smlouvy nově vznikající vlády - spíše pozitivní. V podmínkách ČR, kde jsou velmi omezeně využívány nástroje stimulující environmentálně příznivou obměnu vozového parku, lze bez dodatečných opatření očekávat, že zpřísňování regulace produkce emisí z dopravy povede jednak k růstu cen vozidel (nových i ojetých), poklesu jejich prodejů a současně k nárůstu proběhů (resp. pomalejšímu poklesu s věkem) u starších a emisně horších vozidel. Vývoj a stav unijního regulatorního rámce a národních právních úprav registračních a cirkulačních daní a poplatků uvalených na silniční vozidla, zpoplatnění využívání pozemních komunikací a zdanění paliv ukazuje, že: registrační daň či poplatek uplatňuje 17 zemí, ČR ale pouze u vozidel Euro 0 až 2; 14 zemí zohledňuje emise CO2, Irsko navíc i emise NO; 4 země zohledňují normu Euro; zdanění vlastnictví a provozu aplikuje 21 zemí včetně ČR, zde u vozidel užívaných k podnikání nebo s hmotností nad 3,5 tun; 15 zemí zohledňuje emise CO2; zdanění klesá se stářím vozidla ve 3 zemích a roste se stářím pouze v ČR a na Slovensku; snahou je rozšíření výkonového zpoplatnění na všechny druhy silniční motorové dopravy; 10 zemí EU neuplatňuje výkonové zpoplatnění vůbec; 10 zemí EU včetně ČR využívá normy Euro pro stanovení výkonového zpoplatnění; tendencí je utlumení časového zpoplatnění, které aplikuje ČR pro dvoustopá silniční motorová vozidla do 3,5 tuny; jsou nově zaváděny uhlíkové daně na konvenční paliva v Německu (2021) a Rakousku (2022); záměrem jednoho z návrhů balíčku &quot;Fif for 55&quot; je revidovat zdanění paliv směrem ke zohlednění energetickém obsahu při znevýhodnění paliv s vyšší produkcí emisí prostřednictvím systému emisního obchodování; vývoj registrací vozidel v kontextu aplikace daňových a poplatkových nástrojů v evropských zemích ukazuje, že těmito nástroji lze determinovat vývoj registrací především osobních vozidel ve prospěch alternativních paliv; funkčnost politik v oblasti emisí silniční dopravy může zajistit pouze komplex opatření s alespoň jednou výraznou komponentou; lze předpokládat, že revize zdanění paliv povede ke zřetelnému nárůstu cen fosilních pohonných hmot s možným vychýlením spotřebitelských preferencí ve prospěch benzinu (relativně oproti naftě), celkově ale k redukci využívání fosilních paliv a vyšší preferenci elektromobility.

  • Název v anglickém jazyce

    Regulation of road transport in the EU and at the level of the Member States

  • Popis výsledku anglicky

    Emissions from road transport are generally governed by regulations of permissible pollution levels, and specifically, by type approval of vehicle types based on permissible emission levels. National commitments of the respective Member States to reduce emissions in 2020-2030 are laid down in Directive (EU) 2016/2284 of the European Parliament and of the Council. The Czech Republic should reduce NOX emissions by 35% during 2020 to 2029 and 64% since 2030; SO2 emissions by 45% during 2020 to 2029 and 66% since 2030; NH3 by 7% during 2020 to 2029 and 22% since 2030; non-methane volatile organic compounds (NMVOC) by 18% during 2020 to 2029 and 50% since 2030; and fine particulate matter PM2.5 by 17% during 2020 to 2029 and 60% since 2030. For the fulfilment of its commitment, the Czech Republic has updated its National Emission Reduction Programme, aiming at additional reduction of NOX emissions from road transport by 2030 by the minimum volume of 5 kt annually if compared with the NPSE-WM 2019 scenario. The priority additional measure AB26 is directed toward the achievement of this goal. Through the combination of economic, technical and organizational tools it should lead to the fleet rejuvenation and expansion of low- and zero-emission vehicles in the Czech Republic. This strategic direction at the EU level is embedded in Action Plan: &quot;Towards Zero Pollution for Air, Water and Soil&quot; (COM(2021)400 final), which strives to reduce air pollution impact on health by more than 55% by 2030 (with the 2005 baseline). The type-approval of motor vehicles with respect to emissions is governed by Regulation (EC) No 715/2007 through Regulation (EC) No 692/2008, which determines EURO 6 limits for light passenger and commercial vehicles and substantially reduces mainly NOX emissions from compression ignition engines (65% reduction compared to EURO 5). The limits of particulates per kilometre are applied also for positive ignition engines in the same amount as for diesel vehicles. Regulation No 595/2009 similarly sets EURO VI limits for heavy duty vehicles. In order to meet the goals of the Action Plan and the Green Deal for Europe, there is an apparent effort to quickly adopt the EURO 7 (or EURO VII) emission standard, whereas further significant tightening of nitrogen oxide limits is expected. According to the working proposals, the limit for NOX should be 30 mg/km or 10 mg/km, and the same values should apply to all vehicles regardless of the engine type (so far the limit for diesel vehicles is 80 mg NOX/km, for petrol vehicles 60 mg NOX/km). The regulation of greenhouse gas emissions is essential for decreasing the emissions of conventional pollutants from road transport. For the achievement of goals of the Paris Agreement, the European Climate Legal Framework (Regulation (EU) 2021/1119 of the European Parliament and of the Council) has been adopted, which sets a binding EU target of reducing greenhouse gas emissions by at least 55% by 2030 compared to 1990 levels (from the original target of 40% set in 2005) and achieving climate neutrality by 2050 at the latest. The goal of the Sustainable and Smart Mobility Strategy (COM/2020/789) is to have at least 30 million zero-emission vehicles on European roads by 2030 and 3 million public charging points. The target for 2050 is 90% reduction of greenhouse gas emissions from transport, with almost all cars, vans, buses and new heavy goods vehicles being emission-free. The National Action Plan for Clean Mobility (NAP CM), approved by Czech government in April 2020 in response to the Paris Agreement, accentuates electromobility and reducing carbon dioxide emissions in relation to the National Energy and Climate Plan and reducing emissions of harmful substances based on the National Emission Reduction Programme. The legislative proposals of the package &quot;Fit for 55&quot; in the area of road transport strongly favour electromobility, advocating 100% reduction of average CO2 emissions from newly registered passenger cars and light commercial vehicles in the EU since 2035. Together with the proposals for new EURO 7/VII emission standards, these initiatives will have far-reaching effects. Large original equipment manufacturers (OEM) basically consider them as the end of internal combustion engines (ICE). Although it may be expected that countries with a large share of automotive industry (Czech Republic, Slovakia, Hungary) may oppose the proposals, the attitude of Germany as a key producer and purchaser tends to be positive, judging at least by the coalition agreement of the new government. In the Czech Republic, where the instruments stimulating environmentally friendly fleet renewal are used to a very limited extent, it may be expected that tightening the regulation of transport emissions will lead to the price increase of new and used vehicles, to the drop in sales and to the growth of distances travelled (or their slower decrease with age) by older vehicles with worse emission parameters, unless additional measures are adopted. The development and state of the EU regulatory framework and national legislations concerning registration and circulation taxes and fees imposed on road motor vehicles, charges for the use of roads, and taxation of fuels show that: registration tax or fee is charged in 17 countries; in the Czech Republic, it is imposed only on EURO 0 to 2 vehicles; 14 countries take into account CO2 emissions; Ireland also considers NO emissions; 4 countries take into account the EURO standards; tax on ownership and operation is levied in 21 countries including the Czech Republic; in the CR, it applies to vehicles used for business or those weighing over 3.5 tons; 15 countries take into account CO2 emissions; tax decreases with vehicle age in 3 countries; it increases with age only in the Czech Republic and Slovakia; there is an effort to extend tolls to all types of road motor transport; 10 EU countries do not charge any tolls; 10 EU countries including the Czech Republic use EURO standards for the determination of tolls; there is a tendency to reduce the time-based charges, applied in the Czech Republic for two-track road motor vehicles of up to 3.5 tons; new carbon taxes on conventional fuels were introduced in Germany (2021) and Austria (2022); the aim of one of the &quot;Fit for 55&quot; proposals is to revise the taxation of fuels taking the energy content into account and disadvantaging high-emission fuels through emissions trading scheme; the trend in vehicle registration in the context of tax instruments applied in European countries shows that such instruments are able to determine the development of numbers of registered passenger cars in favour of alternative fuels; the efficiency of policies concerning road transport emissions may only be ensured through a set of measures with at least one significant feature; it may be expected that a review of fuel taxation will lead to a marked increase of fossil fuel prices with the possible shift of consumer preferences in favour of petrol (if compared with diesel); an overall trend of decreasing the use of fossil fuels and preferring electromobility is envisaged.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50206 - Finance

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/SS03010156" target="_blank" >SS03010156: Predikce úspor emisí ze silniční dopravy do roku 2030 dosažených aplikací vybraných daňových a poplatkových nástrojů.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7676-431-6

  • Počet stran knihy

    153

  • Název nakladatele

    Wolters Kluwer a.s.

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy