Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Excessive additive effect on engine oil viscosity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43210%2F14%3A00228514" target="_blank" >RIV/62156489:43210/14:00228514 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://acta.mendelu.cz/62/5/1015/" target="_blank" >http://acta.mendelu.cz/62/5/1015/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/actaun201462051015" target="_blank" >10.11118/actaun201462051015</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Excessive additive effect on engine oil viscosity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The main goal of this paper is excessive additive (for oil fi lling) eff ect on engine oil dynamic viscosity. Research is focused to commercially distribute automotive engine oil with viscosity class 15W--40 designed for vans. There were prepared blendsof new and used engine oil without and with oil additive in specifi c ratio according manufacturer's recommendations. Dynamic viscosity of blends with additive was compared with pure new and pure used engine oil. The temperature dependence dynamic viscosity of samples was evaluated by using rotary viscometer with standard spindle. Concern was that the oil additive can moves engine oil of several viscosity grades up. It is able to lead to failure in the engine. Mathematical models were used for fi ttingexperimental values of dynamic viscosity. Exponential fi t function was selected, which was very accurate because the coeffi cient of determination R2 achieved high values (0.98--0.99). These models are able to predict viscosity behaviour

  • Název v anglickém jazyce

    Excessive additive effect on engine oil viscosity

  • Popis výsledku anglicky

    The main goal of this paper is excessive additive (for oil fi lling) eff ect on engine oil dynamic viscosity. Research is focused to commercially distribute automotive engine oil with viscosity class 15W--40 designed for vans. There were prepared blendsof new and used engine oil without and with oil additive in specifi c ratio according manufacturer's recommendations. Dynamic viscosity of blends with additive was compared with pure new and pure used engine oil. The temperature dependence dynamic viscosity of samples was evaluated by using rotary viscometer with standard spindle. Concern was that the oil additive can moves engine oil of several viscosity grades up. It is able to lead to failure in the engine. Mathematical models were used for fi ttingexperimental values of dynamic viscosity. Exponential fi t function was selected, which was very accurate because the coeffi cient of determination R2 achieved high values (0.98--0.99). These models are able to predict viscosity behaviour

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis

  • ISSN

    1211-8516

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    62

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    1015-1020

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus