Vliv přejezdu zemědělské techniky na utužení půdy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43210%2F21%3A43919428" target="_blank" >RIV/62156489:43210/21:43919428 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.cukr-listy.cz/on_line/2021/PDF/108-112.pdf" target="_blank" >http://www.cukr-listy.cz/on_line/2021/PDF/108-112.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv přejezdu zemědělské techniky na utužení půdy
Popis výsledku v původním jazyce
Utužení půdního prostředí se považuje za jeden z nejškodlivějších vlivů snižujících potencionální produktivitu zemědělství. Zhutnění půdy ovlivňuje několik navzájem propojených systémů - vlastnost stroje, pneumatik a půdy. Cílem článku je zhodnotit vliv změnu tlaku huštění traktorových pneumatik o 100 kPa a zatížení o 4 590 kg na změnu penetrometrického odporu půdy. Provedená měření ukázala, že jak vlivem změny tlaku huštění pneumatik, tak i změnou zatížení kol dochází ke změně penetrometrického odporu, nicméně výsledky měření na daném pozemku nepotvrdily jednoznačný statisticky významný vliv mezi změnou zatížení kol a tlaku jejich huštění na rozdíly v penetrometrickém odporu půdy v celém měřeném půdním profilu. Jak však některé další studie ukázaly, změna tlaku huštění má vliv na změnu styčné plochy pneumatiky, změnu měrného tlaku pod pneumatikou a v nižších hloubkách i vliv na utužení půdy, nicméně velikost této změny bude dána mimo jiné zejména vlastnostmi dané půdy.
Název v anglickém jazyce
Effect of Agricultural Machinery Movement on Soil Compaction
Popis výsledku anglicky
Soil compaction is considered to have one of the most detrimental effects on reducing potential agricultural productivity. Soil compaction is affected by several connected systems - machine, tyre and soil properties. The aim of the article is to evaluate the effect of a change of the tractor tyre inflation pressure by 100 kPa and change of the wheel load by 4,59 kg on the change of the penetrometric soil resistance. The performed measurements showed that both the change of tyre inflation pressure and the change of wheels load resulted in a change of penetrometric resistance. However, the results of measurements did not confirm a clear statistically significant effect between measurement variations. As some other studies have shown, the tyre inflation pressure changes affect the tyre contact area, the specific pressure under the tyre and soil compaction in lower depth. Yet, the magnitude of these changes is determined by soil properties.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Listy cukrovarnické a řepařské
ISSN
1210-3306
e-ISSN
—
Svazek periodika
137
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
108-112
Kód UT WoS článku
000631091100005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85103573896