Politická propaganda jako specifický styl komunikace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43310%2F19%3A43916487" target="_blank" >RIV/62156489:43310/19:43916487 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://faj.euba.sk/www_write/files/veda-vyskum/konferencie/zborniky/stefancikedzbornik.pdf" target="_blank" >https://faj.euba.sk/www_write/files/veda-vyskum/konferencie/zborniky/stefancikedzbornik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Politická propaganda jako specifický styl komunikace
Popis výsledku v původním jazyce
Tento příspěvek se zaměřil na vybrané aspekty propagandy, kterou lze vnímat jako specifický typ komunikace spjatý s masovými médii a sociálními sítěmi. V textu byla propaganda definována, diskutována a byl představen její stručný vývoj a jednotlivé užívané techniky. Je zřejmé, že účinná propaganda se nerealizuje násilnou formou, zastrašováním, vynucováním. Propaganda by měla být jen obtížně odhalitelná či rozeznatelná. Propaganda masového charakteru může být realizována i v podobě neověřených informací, pokud tyto informace sdílejí veřejnoprávní média. Příkladem může být tvrzení o zbraních hromadného ničení Saddámova režimu v Iráku během roku 2002, které vyústilo v preventivní úder v únoru 2003 tzv. Koalice ochotných (Coalition of the Willing), který dostal označení Operace Irácká svoboda (srov. Eichler 2009: 232; Ftorek 2017: 92). Fenomén falešných zpráv (fake news) je spojený s problematikou pojmenovanou jako jako posttruth politics či post-pravdivá politika (Brlíková, 2018: 95). Je zřejmé, že z tohoto pohledu je propagandou vše, pokud se nám to hodí, případně se nám to nelíbí, například názor, myšlenka či postup (srov. Ftorek 2017: 43). I když je pomyslný boj proti propagandě velice komplikovaný, lze určitou naději spatřovat v jednotlivých vzdělávacích aktivitách, které se zaměřují na kritické nakládání s informacemi, jejich vyhodnocováním atp. (viz Gregor, Vejvodová, Zvol si info, 2018: 128-131). Další součástí je i samotná práce (především) veřejnoprávních médií. Čím více propagandy totiž bude v mainstreamových médiích, tím bude narůstat zájem po médiích alternativních či přímo obecná nedůvěra.
Název v anglickém jazyce
Political Propaganda as a Specific Style of Communication
Popis výsledku anglicky
This text introduces the phenomenon of political propaganda which can be considered as a specific type of communication. The article will introduce not only the definition of propaganda, but its different types and techniques as well. The text will also discuss the role of mass media in this field and possibilities of how to defend against propaganda communication and how to detect it. The attention is focused on the basic terms (propaganda, mass media, social networks) as well as on the new phenomena concerning the so called fake-news, disinformation and hoaxes. Political propaganda is a phenomenon that is not new but has become more intense with the arrival of modern means of communication.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50601 - Political science
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Jazyk a politika: na pomedzí lingvistiky a politológie IV.
ISBN
978-80-225-4641-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
175-186
Název nakladatele
EKONÓM
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
20. 6. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—