Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Politická propaganda jako specifický styl komunikace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43310%2F19%3A43916487" target="_blank" >RIV/62156489:43310/19:43916487 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://faj.euba.sk/www_write/files/veda-vyskum/konferencie/zborniky/stefancikedzbornik.pdf" target="_blank" >https://faj.euba.sk/www_write/files/veda-vyskum/konferencie/zborniky/stefancikedzbornik.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Politická propaganda jako specifický styl komunikace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento příspěvek se zaměřil na vybrané aspekty propagandy, kterou lze vnímat jako specifický typ komunikace spjatý s masovými médii a sociálními sítěmi. V textu byla propaganda definována, diskutována a byl představen její stručný vývoj a jednotlivé užívané techniky. Je zřejmé, že účinná propaganda se nerealizuje násilnou formou, zastrašováním, vynucováním. Propaganda by měla být jen obtížně odhalitelná či rozeznatelná. Propaganda masového charakteru může být realizována i v podobě neověřených informací, pokud tyto informace sdílejí veřejnoprávní média. Příkladem může být tvrzení o zbraních hromadného ničení Saddámova režimu v Iráku během roku 2002, které vyústilo v preventivní úder v únoru 2003 tzv. Koalice ochotných (Coalition of the Willing), který dostal označení Operace Irácká svoboda (srov. Eichler 2009: 232; Ftorek 2017: 92). Fenomén falešných zpráv (fake news) je spojený s problematikou pojmenovanou jako jako posttruth politics či post-pravdivá politika (Brlíková, 2018: 95). Je zřejmé, že z tohoto pohledu je propagandou vše, pokud se nám to hodí, případně se nám to nelíbí, například názor, myšlenka či postup (srov. Ftorek 2017: 43). I když je pomyslný boj proti propagandě velice komplikovaný, lze určitou naději spatřovat v jednotlivých vzdělávacích aktivitách, které se zaměřují na kritické nakládání s informacemi, jejich vyhodnocováním atp. (viz Gregor, Vejvodová, Zvol si info, 2018: 128-131). Další součástí je i samotná práce (především) veřejnoprávních médií. Čím více propagandy totiž bude v mainstreamových médiích, tím bude narůstat zájem po médiích alternativních či přímo obecná nedůvěra.

  • Název v anglickém jazyce

    Political Propaganda as a Specific Style of Communication

  • Popis výsledku anglicky

    This text introduces the phenomenon of political propaganda which can be considered as a specific type of communication. The article will introduce not only the definition of propaganda, but its different types and techniques as well. The text will also discuss the role of mass media in this field and possibilities of how to defend against propaganda communication and how to detect it. The attention is focused on the basic terms (propaganda, mass media, social networks) as well as on the new phenomena concerning the so called fake-news, disinformation and hoaxes. Political propaganda is a phenomenon that is not new but has become more intense with the arrival of modern means of communication.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50601 - Political science

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Jazyk a politika: na pomedzí lingvistiky a politológie IV.

  • ISBN

    978-80-225-4641-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    175-186

  • Název nakladatele

    EKONÓM

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    20. 6. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku