Intenzita intra-odvětvového obchodu v odvětvích automobilového průmyslu mezi Českou republikou a zeměmi Evropské unie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43310%2F19%3A43917533" target="_blank" >RIV/62156489:43310/19:43917533 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.icabr.com/respo/respo_2019.pdf" target="_blank" >http://www.icabr.com/respo/respo_2019.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Intenzita intra-odvětvového obchodu v odvětvích automobilového průmyslu mezi Českou republikou a zeměmi Evropské unie
Popis výsledku v původním jazyce
Článek hodnotí vývoj intenzity intra-odvětvového obchodu (IIT) v odvětvích automobilového průmyslu mezi Českou republikou (ČR) a jednotlivými zeměmi Evropské unie (EU). Analýza se opírá o výpočty Grubel-Lloydova indexu za období 2000 až 2018. Analýza byla provedena za odvětví jako celek a i v rozlišení obchodní výměny tří sub-odvětví (osobní a ostatní automobily a komponenty a náhradní díly). Výsledky naznačují střední intenzitu IIT (GL=0,454; v průměru 2000-2018) automobilového průmyslu jako celku. Intenzita ITT je vyšší u komponentů a dílů (G-L=0.532) než u osobních (G-L=0,396) a ostatních (G-L=0,251) automobilů. Po vstupu ČR do EU poklesla intenzita IIT u osobních automobilů a mírně narostla u nákladních automobilů. Komponenty a díly si udržují přibližně stejnou úroveň intenzity. Z hlediska obchodu mezi ČR a jednotlivými zeměmi EU, jsou vymezeny skupiny zemí, dle intenzity IIT s ČR a její změny. Toto hodnocení naznačuje, že ve sledovaném období a odvětvích docházelo nejen ke změně celkové úrovně obchodu, ale i jeho formy.
Název v anglickém jazyce
Intensity of intra-industry trade in automotive industry subsectors between Czech Republic and members of the European Union
Popis výsledku anglicky
This paper examines the intensity of intra-industry trade (IIT) in automotive industry between Czech Republic and other European Union (EU) Member States using Grubel-Lloyd index for the period 2000- 2018. The analyses were conducted for the whole industry as well for each of its three subsectors (personal cars, other vehicles and parts and accessories). Results indicate medium intensity of IIT (G-L=0.460; on average between 2000 and 2018) in automotive industry. The intensity is higher in the trade with parts and accessories (G-L=0.537) then in the trade with personal cars (G-L=0.403) resp. other vehicles (G-L=0.256). After the Czech Republic joined the EU in 2004, the intensity of IIT decreased in the trade with personal cars; increased in the trade with trucks; and remain similar in the trade with parts and accessories. Different groups of EU Member States were distinct when considering the intensity of ITT and how it has changed. The results suggest that not only the overall level of trade but also its form have changed in the period and sectors under review.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Region in the development of society 2019: Proceedings of the international scientific conference
ISBN
978-80-7509-709-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
149-160
Název nakladatele
Mendelova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
10. 10. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—