Parní ozubnicové vlaky budou jezdit přes Slovenské Rudohoří
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F13%3A00200036" target="_blank" >RIV/62156489:43410/13:00200036 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Parní ozubnicové vlaky budou jezdit přes Slovenské Rudohoří
Popis výsledku v původním jazyce
Třicet pět kilometrů dlouhou železniční trať Brezno - Tisovec, která dále údolím Rimavy pokračuje až do Jesenského a na které se počítá s rekreačním provozem, najdeme ve slovenském vlakovém jízdním řádu pod číslem 174. Jde o opravdový unikát mezi slovenskými železničními tratěmi - byla to jediná normálně rozchodná trať na Slovensku s ozubnicovým provozem. Dodnes tu na téměř šestikilometrovém úseku ozubnici najdeme a i když v současnosti je na trati adhezní provoz, připravuje se zavedení rekreačního provozu parními ozubnicovými lokomotivami. Vznik železniční tratě Brezno - Tisovec byl spojený s postupnou výstavbou prvních úseků Pohronské dráhy ze Zvolena do Podbrezové a později až do Brezna nad Hronom. O rok později, v roce 1896, byla vybudovaná odbočnátrať do Pohronské Polhory. Tam na ni navázala ozubnicová železnice procházející přes horské sedlo Zbojská pod Fabovou hoľou až do železářského centra v údolí řeky Rimavy, do Tisovce. Výstavbou tratě tak byla zabezpečená doprava surového
Název v anglickém jazyce
Steam cog trains over the Slovenské Rudohorie MTS.
Popis výsledku anglicky
From the 19th in the seventies of the 20th century, Czech, Moravian and Slovak forests to promote the most efficient mode of transport timber and in many cases forestry staff narrow gauge forest railway. Most of them were in the Slovak Republic, a relatively dense network was in Moravia. The thirty-five kilometres long railway Brezno - Tisovec, which continues along the Rimava valley up to Jesenský and which is designed for tourism, is found in the Slovak railway timetable under number 174. This is a really unique railway -- it is the only railway with the standard track gauge and rack-and-pinion operation in Slovakia. Until today, there are about six kilometres with rack and pinion, although adhesion traction is used there. However, introduction of leisure railway with steam cog trains is being prepared.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
GK - Lesnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Rekreace a ochrana přírody - s člověkem ruku v ruce...
ISBN
978-80-7375-731-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
41-45
Název nakladatele
Mendelova univerzita v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
1. 5. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—