Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Parní ozubnicové vlaky budou jezdit přes Slovenské Rudohoří

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F13%3A00200036" target="_blank" >RIV/62156489:43410/13:00200036 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Parní ozubnicové vlaky budou jezdit přes Slovenské Rudohoří

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Třicet pět kilometrů dlouhou železniční trať Brezno - Tisovec, která dále údolím Rimavy pokračuje až do Jesenského a na které se počítá s rekreačním provozem, najdeme ve slovenském vlakovém jízdním řádu pod číslem 174. Jde o opravdový unikát mezi slovenskými železničními tratěmi - byla to jediná normálně rozchodná trať na Slovensku s ozubnicovým provozem. Dodnes tu na téměř šestikilometrovém úseku ozubnici najdeme a i když v současnosti je na trati adhezní provoz, připravuje se zavedení rekreačního provozu parními ozubnicovými lokomotivami. Vznik železniční tratě Brezno - Tisovec byl spojený s postupnou výstavbou prvních úseků Pohronské dráhy ze Zvolena do Podbrezové a později až do Brezna nad Hronom. O rok později, v roce 1896, byla vybudovaná odbočnátrať do Pohronské Polhory. Tam na ni navázala ozubnicová železnice procházející přes horské sedlo Zbojská pod Fabovou hoľou až do železářského centra v údolí řeky Rimavy, do Tisovce. Výstavbou tratě tak byla zabezpečená doprava surového

  • Název v anglickém jazyce

    Steam cog trains over the Slovenské Rudohorie MTS.

  • Popis výsledku anglicky

    From the 19th in the seventies of the 20th century, Czech, Moravian and Slovak forests to promote the most efficient mode of transport timber and in many cases forestry staff narrow gauge forest railway. Most of them were in the Slovak Republic, a relatively dense network was in Moravia. The thirty-five kilometres long railway Brezno - Tisovec, which continues along the Rimava valley up to Jesenský and which is designed for tourism, is found in the Slovak railway timetable under number 174. This is a really unique railway -- it is the only railway with the standard track gauge and rack-and-pinion operation in Slovakia. Until today, there are about six kilometres with rack and pinion, although adhesion traction is used there. However, introduction of leisure railway with steam cog trains is being prepared.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    GK - Lesnictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Rekreace a ochrana přírody - s člověkem ruku v ruce...

  • ISBN

    978-80-7375-731-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    41-45

  • Název nakladatele

    Mendelova univerzita v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    1. 5. 2013

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku