Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zpevněná cesta, zejména lesní nebo polní

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F17%3A43910970" target="_blank" >RIV/62156489:43410/17:43910970 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://spisy.upv.cz/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0030/uv030368.pdf" target="_blank" >http://spisy.upv.cz/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0030/uv030368.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zpevněná cesta, zejména lesní nebo polní

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V současné praxi se ke zpevňování horních pojezdových vrstev lesních a polních cest používají především nestmelené směsi z přírodního těženého kameniva. Vzhledem k tomu, že je zde soudržnost kameniva dána pouze mechanickým hutněním kameniva, přičemž kamenivo neobsahuje žádné pojivo, dochází zde často k rozpadu zpevnění vlivem pojezdu vozidla nebo klimatickými vlivy, případně jejich kombinací. Navržené technické řešení spočívá v tom, že pro zpevnění lesní nebo polní cesty je jako horní pojezdová vrstva použita vrstva asfaltového recyklátu, která umožňuje jízdu silničních vozidel. Asfaltový recyklát je přitom materiálový výstup, který vzniká recyklací odpadu z asfaltových vozovek, kdy jsou jednotlivá zrna kameniva částečně obalena asfaltem, a který obsahuje stanovené procento příměsi asfaltových materiálů. Řešení tak umožňuje vytvořit zpevnění lesní nebo polní cesty, které díky příměsi asfaltových materiálů vykazuje lepší soudržnost než klasické nestmelené směsi tvořené pouze přírodním těženým kamenivem. Příklady uskutečněného technického řešení obsahují technologické postupy tvorby horní pojezdové vrstvy z asfaltových recyklátů. Z pohledu realizace je navrhované technické řešení technicky jednoduché, účinné a ekologické, realizovatelné i malými vlastníky a provozovateli cest. Využití recyklace, respektive asfaltových recyklátů, v rámci výstavby lesní nebo polní cestní sítě může mít i příznivé dopady, mezi které patří například omezování čerpání přírodních neobnovitelných zdrojů kameniva nebo snižování objemu odpadů z oprav a rekonstrukcí vozovek pozemních komunikací.

  • Název v anglickém jazyce

    A hardened road, especially a forest or field one

  • Popis výsledku anglicky

    In the current practice, the reinforcement of the wearing course of forest and field roads is usually done by unbound mixtures of natural aggregate. Due to the fact that the coherence of the aggregate is only provided by mechanical compacting and the aggregate does not contain any binding, the reinforcement often collapses under the movement of vehicles, or the weather, or a combination of both. The proposed technical solution lies in the use of a layer of recycled asphalt for the wearing course of forest or field roads, which allows road vehicles to drive on them. Recycled asphalt is a material output that is produced by recycling waste from asphalt pavements, in which the individual grains of the aggregate are partially covered in the asphalt and which contains a required percentage of asphalt material additions. This solution thus allows forming a reinforcement of a forest or field road that thanks to the additions of asphalt materials exhibits better coherence than the classic unbound mixtures composed of natural aggregate only. The examples of the technical solution realized contain the technological procedures of the wearing course construction from recycled asphalt. From the perspective of implementation, the proposed solution is technically simple, efficient, and environment-friendly, feasible for small owners and road operators. The use of asphalt recycling in the framework of the construction of a forest or field road network can also have beneficial effects, which include, for example, the reduced extraction of natural non-renewable resources of stone or the reduced volume of waste from road repairs and reconstructions.

Klasifikace

  • Druh

    F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    40102 - Forestry

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo patentu nebo vzoru

    30368

  • Vydavatel

    CZ001 -

  • Název vydavatele

    Industrial Property Office

  • Místo vydání

    Prague

  • Stát vydání

    CZ - Česká republika

  • Datum přijetí

  • Název vlastníka

    Mendelova univerzita v Brně

  • Způsob využití

    B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy

  • Druh možnosti využití

    P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence