Prostředek ke zvýšení únosnosti vodou přesycených lokalit, nezpevněných cest a vyvážecích linek
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F17%3A43912670" target="_blank" >RIV/62156489:43410/17:43912670 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62156489:43660/17:43912670
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prostředek ke zvýšení únosnosti vodou přesycených lokalit, nezpevněných cest a vyvážecích linek
Popis výsledku v původním jazyce
Úkolem tohoto technického řešení a nové technologie je vytvořit prostředky ke zvýšení únosnosti vodou přesycených lokalit, lesních nezpevněných cest a vyvážecích linek, které by byly dlouhodobě účinné a bylo je možno podle potřeby přemisťovat na jiné podmáčené lokality. Podstatou je rošt sestavený z palivových výřezů - tedy materiál, který dalším upotřebením je cenově velmi výhodný. Jednotlivé výřezy o průměru 8 - 15 cm se provrtají vrtákem o průměru cca 14 mm. Těmito otvory se jednotlivé výřezy mezi sebou spojí ocelovými lany o průměru 10 - 12 mm. Konce lan se ponechají od posledního výřezu na vzdálenost cca 40 cm tak, aby dvojice částí se navzájem spojily a umožňovaly uchopení drapákem hydraulického jeřábu na dopravním stroji. Rozměry rohoží z palivových výřezů budou cca 3 x 5 m a na takto požadovanou délku, která se stanoví od zdvihové účinnosti hydraulického jeřábu, budou ukládány a po skončení prací demontovány dopravním stojem. Po provozních zkouškách se vyhodnotí jejich únosnost a případně pro její zvýšení bude možné jejich zdvojení. Výhodou tohoto řešení bude jejich poměrně snadná pokládka a převoz přímo na dopravním stroji, obdobně i jejich demontáž zvednutím z rozbahněného povrchu.
Název v anglickém jazyce
Means to increase the resistance of the water oversaturated sites, dirt roads and forwarder lines
Popis výsledku anglicky
The purpose of this technical solution and new technology is to create means to increase the load-bearing capacity of water-saturated sites, unprotected forest paths and shipping lines that would be effective over the long term and could be moved to other water-based sites as needed. The essence is a grate built from fuel cutouts - a material that is very cost-effective for further use. Individual cutouts with a diameter of 8-15 cm are drilled with a drill bit with a diameter of about 14 mm. With these openings, the individual cutouts are joined together by steel ropes with a diameter of 10-12 mm. The ends of the ropes are kept at a distance of about 40 cm from the last cut so that the pair of parts are joined together to allow grabbing of the hydraulic crane on the conveyor. The size of the mats from the fuel cutouts will be approximately 3 x 5 m and the required length, which will be determined from the lifting efficiency of the hydraulic crane, will be stored and dismounted at the end of the work. After operational tests, their load capacity will be evaluated and, if necessary, doubling them will be possible. The advantage of this solution will be their relatively easy laying and transport directly on the transport machine, as well as their dismantling by lifting them from the muddy surface.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
40102 - Forestry
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
OT2/2017
Číselná identifikace
2/2017
Technické parametry
Smlouva o uplatnění ověřené technologie č 2/2017 byla všemi spoluřešiteli uzavřena v prosinci 2017. Kontaktní osobou pro jednání za Mendelovu univerzitu, IČ 62156489, je prof. RNDr. Ladislav Havel, CSc.. Za uživatele ověřené technologie GEO test a.s., se sídlem Šmahova 1244/112, 627 00 Brno, IČ 46344942, je kontaktní osobou RNDr. Lubomír Klímek, MBA.
Ekonomické parametry
Cena lesní půdy se zvyšuje s její trofností. Cena výše uvedených půd je na úrovni cca 50 -70 tis.·ha-1 (Vyhl. 3/2008 Sb.). Při těžbě je ovlivněno cca 12 % (1 250 m2) plochy na ha, v částce 6 200-8 800 Kč. Poškození je nevratné. Při nezajištěné eliminaci vyplývající z technologií může docházet i k poškozením na stojících porostech, která tak snižují i čistý výnos z lesa jako celku. Podle výzkumu se velikost poškození stromů dopravní činností pohybuje od 120 do 319 cm2. Prorůstání hniloby stromem, způsobené pevníkem krvavějícím činí ročně 20 - 60 cm2. Použitím mobilních rohoží s výrobními náklady na 1 m vyvážecí linky je 2 928 Kč. Doprava, montáž a demontáž 2 572 Kč/ 1 m. Dodavatel těžebních prací investuje 5 500 Kč/1 m. Po realizaci těžebních prací na vodou přesycených stanovištích je vložená investice uskladněná a kdykoliv opět využita na dalších pracovištích. Materiál nepodléhá poškození a jeho životnost by měla být podle četnosti přejezdů od 5 do 10 let. Zabráníme tak nevratnému poškození půdy.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
62156489
Název vlastníka
Mendelova univerzita v Brně
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—