Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Geomorfologický výzkum Bosonožského hájku v Brně platforma pro poznání dopravních souvislostí lokality v minulosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F18%3A43915057" target="_blank" >RIV/62156489:43410/18:43915057 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68145535:_____/18:00501439

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Geomorfologický výzkum Bosonožského hájku v Brně platforma pro poznání dopravních souvislostí lokality v minulosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Původní i nová studia o přírodní rezervaci Bosonožský hájek přinášejí poznání o komplikovaném vztahu a souslednosti přírodních procesů a lidských aktivit v území blízkém intenzivnímu osídlení od pravěku po současnost s akcentem na blízkost významného historického střediska (Brno). Ani nejmodernější metody na detailní výzkumné škále neumožňují s jistotou říci do jaké míry probíhala modelace terénu na lokalitě pod vlivem přírodních procesů vs. antropogenním impaktem. Přírodní fundament predikoval lokalitě složitý systém tvarů liniové eroze s příznačnou texturou. Předpokládá se že již v pravěku byly některé linie využity jako dopravní cesty zejména s vazbou na blízké osídlení (např. bosonožské hradisko středověká sídla). Pravěké dopravní aktivity zřejmě ovlivnily procesy vodní eroze na lokalitě. Následně se projevily i dopravní aktivity v souvislosti se středověkou kolonizací. Nalezené antropogenní tvary reliéfu svým azimutem odpovídají charakteru abiotického prostředí a napovídají dominanci přepravního proudu SZ - JV jež cílí na Staré Brno (Brno) resp. Rajhrad a historické jihomoravské přechody řek. V opačném směru pak registrujeme ekvivalent vrcholně středověkého přepravního proudu směr Jihlava/Praha. Na úrovni mikro- až mezoregionální shledáváme především kontext bohatství reliktů v Podkomorských lesích v okrsku (panství) hradu Veveří. Bosonožský hájek představuje modelové území na kterém se řeší tradiční složitá úloha ve výzkumu starých cest totiž rozpoznávání tvarů lineární eroze vs. antropogenních dopravních tvarů.

  • Název v anglickém jazyce

    Geomorphological research of the Bosonožský hájek in Brno a platform for understanding the transport relations of the site in the past

  • Popis výsledku anglicky

    The original and also new studies in Bosonožský Hájek Nature Reserve bring the knowledge about complicated relationship and subsequence of natural processes and human activities in intensively colonized area since the prehistory to present with an emphasis to significant historical centre (Brno) nearby. Even the most innovative methods on detailed research scale do not allow to certainly determine to what extent the terrain modelation passed of influenced by natural or anthropic impact in the area. The natural fundamentals predicted complicated system of linear erosion landforms with typical texture. It is assumed that already in prehistory some of the lines were used as transport routes especially in connection to close settlement (e.g. Bosonohy fortification medieval settlements). Obviously prehistorical traffic activities seem to had influenced water erosion processes at the site. Subsequently traffic activities related to medieval colonization appeared. By their azimuth found anthropic relief landforms correspond to abiotical environment character and indicate the NW-SE transport line dominace which targets to Old Brno (Brno) Rajhrad and historical river crossings in the South Moravia. In the opposite direction we register the equivalent of high medieval transport flow to Jihlava and Prague. Ranging from micro- to mesoregional levels we find especially richness of relicts in Podkomorské lesy district of the Veveří castle. Bosonožský Hájek represents a model territory to solve the traditional complicated issue in the research of old roads i. e. the recognition of linear erosion vs. anthropogenic transport patterns.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10508 - Physical geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Vlastivědný věstník moravský

  • ISSN

    0323-2581

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    70

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Supplementum 3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    125-134

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus