Geomorfologický výzkum Bosonožského hájku v Brně platforma pro poznání dopravních souvislostí lokality v minulosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F18%3A43915057" target="_blank" >RIV/62156489:43410/18:43915057 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68145535:_____/18:00501439
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Geomorfologický výzkum Bosonožského hájku v Brně platforma pro poznání dopravních souvislostí lokality v minulosti
Popis výsledku v původním jazyce
Původní i nová studia o přírodní rezervaci Bosonožský hájek přinášejí poznání o komplikovaném vztahu a souslednosti přírodních procesů a lidských aktivit v území blízkém intenzivnímu osídlení od pravěku po současnost s akcentem na blízkost významného historického střediska (Brno). Ani nejmodernější metody na detailní výzkumné škále neumožňují s jistotou říci do jaké míry probíhala modelace terénu na lokalitě pod vlivem přírodních procesů vs. antropogenním impaktem. Přírodní fundament predikoval lokalitě složitý systém tvarů liniové eroze s příznačnou texturou. Předpokládá se že již v pravěku byly některé linie využity jako dopravní cesty zejména s vazbou na blízké osídlení (např. bosonožské hradisko středověká sídla). Pravěké dopravní aktivity zřejmě ovlivnily procesy vodní eroze na lokalitě. Následně se projevily i dopravní aktivity v souvislosti se středověkou kolonizací. Nalezené antropogenní tvary reliéfu svým azimutem odpovídají charakteru abiotického prostředí a napovídají dominanci přepravního proudu SZ - JV jež cílí na Staré Brno (Brno) resp. Rajhrad a historické jihomoravské přechody řek. V opačném směru pak registrujeme ekvivalent vrcholně středověkého přepravního proudu směr Jihlava/Praha. Na úrovni mikro- až mezoregionální shledáváme především kontext bohatství reliktů v Podkomorských lesích v okrsku (panství) hradu Veveří. Bosonožský hájek představuje modelové území na kterém se řeší tradiční složitá úloha ve výzkumu starých cest totiž rozpoznávání tvarů lineární eroze vs. antropogenních dopravních tvarů.
Název v anglickém jazyce
Geomorphological research of the Bosonožský hájek in Brno a platform for understanding the transport relations of the site in the past
Popis výsledku anglicky
The original and also new studies in Bosonožský Hájek Nature Reserve bring the knowledge about complicated relationship and subsequence of natural processes and human activities in intensively colonized area since the prehistory to present with an emphasis to significant historical centre (Brno) nearby. Even the most innovative methods on detailed research scale do not allow to certainly determine to what extent the terrain modelation passed of influenced by natural or anthropic impact in the area. The natural fundamentals predicted complicated system of linear erosion landforms with typical texture. It is assumed that already in prehistory some of the lines were used as transport routes especially in connection to close settlement (e.g. Bosonohy fortification medieval settlements). Obviously prehistorical traffic activities seem to had influenced water erosion processes at the site. Subsequently traffic activities related to medieval colonization appeared. By their azimuth found anthropic relief landforms correspond to abiotical environment character and indicate the NW-SE transport line dominace which targets to Old Brno (Brno) Rajhrad and historical river crossings in the South Moravia. In the opposite direction we register the equivalent of high medieval transport flow to Jihlava and Prague. Ranging from micro- to mesoregional levels we find especially richness of relicts in Podkomorské lesy district of the Veveří castle. Bosonožský Hájek represents a model territory to solve the traditional complicated issue in the research of old roads i. e. the recognition of linear erosion vs. anthropogenic transport patterns.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
10508 - Physical geography
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vlastivědný věstník moravský
ISSN
0323-2581
e-ISSN
—
Svazek periodika
70
Číslo periodika v rámci svazku
Supplementum 3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
125-134
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—