Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Soustřeďování dříví vyvážecí traktorovou soupravou s vyvážecím traktorovým přívěsem LV10 HP

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F21%3A43919629" target="_blank" >RIV/62156489:43410/21:43919629 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Soustřeďování dříví vyvážecí traktorovou soupravou s vyvážecím traktorovým přívěsem LV10 HP

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ověřená technologie soustřeďování dříví vyvážecí traktorovou soupravou s vyvážecím traktorovým přívěsem LV10 HP byla vytvořena jako jeden z výsledků řešení výzkumného projektu TAČR Epsilon 2 č. TH02010115 &quot;Vyvážecí traktorová souprava pro dopravu dříví s hybridním pohonem podvozku&quot;, řešeného na Ústavu techniky Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně v období 2017 - 2020. Hlavním výsledkem řešení projektu je prototyp vyvážecího traktorového přívěsu s hybridním pohonem podvozku, který ve spojení s univerzálním kolovým traktorem tvoří vyvážecí traktorovou soupravu pro transport (vyvážení) dříví vytěženého při lesní těžbě. Typové označení přívěsu je LV10 HP. Vyvážecí přívěs slouží pro transport rovnaných sortimentů a krátkých výřezů dříví (do délky 6 m) a je k tomu účelu vybaven klanicovým ložným prostorem. V přední části ložné plochy se nachází ochranný čelní panel (mříž, štít), zabraňující při brzdění posunu nákladu na kabinu řidiče traktoru. Do ložného prostoru opatřeného pěti páry klanic je dříví nakládáno nebo z něj vykládáno hydraulickým jeřábem s drapákem, který je nedílnou součástí vyvážecího přívěsu. Podvozek přívěsu je opatřen dvěma tandemovými (zdvojenými, bogie) nápravami, každá z náprav tedy nese dvě kola. Dle potřeby je možno na kola tandemových náprav navléci kolopásy, jimiž se zvýší trakční schopnosti přívěsu a celé vyvážecí soupravy, sníží se prokluz kol a měrný tlak náprav přívěsu na půdu. Nápravy jsou umístěny za polovinou délky rámu a jsou vybaveny provozními brzdami. Přední kola obou zdvojených náprav jsou poháněna hydromotory (na přání zákazníka mohou být hydromotory opatřena všechna 4 kola přívěsu). Zdrojem pohonu hydromotorů je energie akumulovaná v soustavě elektrických baterií, tvořících akumulátor, poskytující energii hydromotorům hnaných kol přívěsu prostřednictvím hydrogenerátoru s elektrickým pohonem, napájeným ze zmíněné soustavy akumulátorů - toto je hlavní nová užitná vlastnost přívěsu. Pohon kol podvozku výrazně zlepšuje jeho průchodnost terénem a snižuje nároky na trakční sílu tažného prostředku - univerzálního kolového traktoru. Díky tomu může být ke kompletaci vyvážecí traktorové soupravy použit traktor s nižším výkonem motoru, než kdyby musel pokrývat veškerou energetickou potřebu vyvážecí soupravy (tj. i ve špičkách). Předností daného řešení je, že při běžném režimu práce vyvážecí soupravy je možno elektrické akumulátory dobíjet během provozu např. při nakládání a skládání dříví nebo při jízdě stroje po rovině nebo z mírného svahu, kdy jsou nároky na trakční sílu traktoru nízké. Ukládání přebytečné energie do akumulátorů a možnost jejího čerpání v případě potřeby dočasného zvýšení trakční síly vyvážecí soupravy umožňuje překonávání terénně náročných úseků jízdní trasy bez nutnosti použití tažného prostředku s velkým výkonem. Tak je možno používat méně výkonný traktor, který je i investičně a provozně levnějším prostředkem.

  • Název v anglickém jazyce

    The forwarding of wood by a tractor set with a forwarding tractor trailer LV10 HP

  • Popis výsledku anglicky

    Proven technology of wood forwarding by a tractor set with forwarding tractor trailer LV10 HP was created as one of the results of the research project TAČR Epsilon 2 No. TH02010115 &quot;Forwarding tractor set for timber transport with hybrid chassis drive&quot;. The project was solved at the Faculty of Forestry and Wood Technology of Mendel University in Brno in the period 2017 - 2020. The main result of the project is a prototype of a forwarding tractor trailer with a hybrid chassis drive, which in conjunction with a universal wheeled tractor forms a forwarding tractor set for the transport (forwarding) of wood harvested during logging. The trailer type designation is LV10 HP. The trailer is used for the transport of short cut-outs of wood (up to a length of 6 m) and is equipped with a log loading space for this purpose. In front of the loading area there is a protective front panel (grille, shield), which prevents the load from moving to the tractor driver&apos;s cab when braking. In the cargo space equipped with five pairs of stakes, wood is loaded or unloaded from it by a hydraulic crane with a grab, which is an integral part of the forwarding trailer. The chassis of the trailer is equipped with two tandem (double, bogie) axles, so each of the axles carries two wheels. If required, tracks can be fitted to the wheels of the tandem axles, which increase the traction of the trailer and the entire forwarder, reduce wheel slip and the specific pressure of the trailer axles on the ground. The axles are located half the length of the frame and are equipped with service brakes. The front wheels of both double axles are driven by hydraulic motors (at the customer&apos;s request, all 4 wheels of the trailer can be equipped with hydraulic motors). The source of the hydraulic motor drive is the energy accumulated in the system of electric batteries, forming the accumulator, providing energy to the hydraulic motors of the trailer wheels by means of a hydrogenerator with electric drive supplied from the said battery system - this is the main new utility feature of the trailer. The wheel drive of the chassis significantly improves its passability through the terrain and reduces the demands on the traction force of the towing vehicle - a universal wheeled tractor. As a result, a tractor with lower engine power can be used to complete the forwarder than if it had to cover all the energy needs of the forwarder (ie even at peak times). The advantage of this solution is that during the normal mode of operation of the forwarder, electric accumulators can be recharged during operation, eg when loading and unloading wood or when driving the machine on a plane or from a slight slope, when the demands on tractor traction are low. The storage of excess energy in the accumulators and the possibility of pumping it in the event of the need to temporarily increase the traction force of the forwarder allows overcoming terrain-demanding sections of the route without the need to use a towing vehicle with high power. Thus, it is possible to use a less powerful tractor, which is also a cheaper means of investment and operation.

Klasifikace

  • Druh

    Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    40102 - Forestry

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TH02010115" target="_blank" >TH02010115: Vyvážecí traktorová souprava pro dopravu dříví s hybridním pohonem podvozku.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    978-80-7509-787-3

  • Číselná identifikace

    1/2019

  • Technické parametry

    Smlouva o uplatnění ověřené technologie byla uzavřena 11.9.2019 mezi Mendelovou univerzitou v Brně a firmou AGAMA a.s., se sídlem Huštěnovská 2001, 686 03 Staré Město, IČO 00544965, Kanonií premonstrátů v Nové Říši, se sídlem U Kláštera 1, 588 65 Nová Říše, IČO 47366567, 2K Group s.r.o., se sídlem sady Pětatřicátníků 172/23, Jižní Předměstí, 301 00 Plzeň 3, IČO 28751086 a SALAJ LES s.r.ro., se sídlem č.p. 21, 594 01 Pavlínov, IČO 01730541. Kontaktní osobou pro jednání za Mendelovu univerzitu v Brně je prof. Ing. Jindřich Neruda CSc., Lesnická a dřevařská fakulta, Zemědělská 3, 61300 Brno, +420 545 134 105, neruda@mendelu.cz.

  • Ekonomické parametry

    Ověřená technologie je podkladem pro zájemce o provozní nasazení vyvážecí traktorové soupravy s hybridním pohonem podvozku vyvážecího přívěsu; užívání ověřené technologie je zdarma.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    62156489

  • Název vlastníka

    Mendelova univerzita v Brně

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem