Vsakovací zařízení na lesní dopravní síti a jejich funkčnost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43410%2F23%3A43923908" target="_blank" >RIV/62156489:43410/23:43923908 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.59269/ZLV/2023/2/696" target="_blank" >https://doi.org/10.59269/ZLV/2023/2/696</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.59269/ZLV/2023/2/696" target="_blank" >10.59269/ZLV/2023/2/696</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vsakovací zařízení na lesní dopravní síti a jejich funkčnost
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto článku je představit základní teze o funkci a potenciálu vsakovacích jam pod ústími propustků na lesních cestách. Metodika spočívala v kombinaci přehledu literatury a vlastních experimentů in situ. Experimenty byly provedeny na lesních cestách dvou lesních podniků a Masarykově lese Křtiny (ČR). Na každém z nich byly vybudovány dvě vsakovací jámy v párovém provedení s jednotným retenčním objemem. Jedna z jam byla vždy umístěna pod trubním propustkem. Kontrolní jáma byla umístěna cca 30 m od ní, ve stejných pedologických a vegetačních podmínkách bez centralizovaného přítoku. Měření ze studovaného období (podzim 2022) ukázala, že vsakovací jámy pod propustky měly nečekaně nízkou účinnost v zadržování a infiltraci povrchového odtoku. Především díky tomu, že ve zkoumaném období byl povrchový odtok minimální i během období se srážkami. Během zkoumaného období nedosahovaly vsakovací jámy očekávaného potenciálu pro podporu hydrického režimu krajiny.
Název v anglickém jazyce
Functionality of infiltration pits on forest transportation network
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to present the basic theses about the function and potential of infiltration pits under culvert mouths on forest roads. The methodology consisted of a combination of literature review and own in situ experiments. Experimental verification was carried out on sections of forest roads on two training forest enterprises (TFE) at Kostelec nad Černými lesy and Masarykův les Křtiny (Czech Republic). At each location, two infiltration pits were built in a paired design with a uniform retention volume. One of the pits was always located under a pipe culvert. The control pit was located approx. 30 m far from it, in the same pedological and vegetation conditions without a centralized inflow. Measurements from the study period (autumn 2022) indicated that the infiltration pits under the culverts had unexpectedly low efficiency in retaining and infiltrating surface runoff. Mostly, due to the fact that in the analyzed period the surface runoff was minimal, even though precipitation did occur. During the study period, the infiltration pits did not reach the expected potential to support the hydric regime of the landscape.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
40102 - Forestry
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/QK22020146" target="_blank" >QK22020146: Technická doporučení pro hospodaření s vodou v rámci lesní dopravní sítě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zprávy lesnického výzkumu
ISSN
0322-9688
e-ISSN
1805-9872
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
116-125
Kód UT WoS článku
001034055800005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85167867842