Proměny vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku v ČR v poslední dekádě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62156489%3A43670%2F24%3A43925226" target="_blank" >RIV/62156489:43670/24:43925226 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměny vzdělávání seniorů na univerzitách třetího věku v ČR v poslední dekádě
Popis výsledku v původním jazyce
Univerzity třetího věku patří mezi fenomén seniorského zájmového vzdělávání, a to nejen v České republice. Jsou celosvětovým trendem. Senioři díky této formě vzdělávání získávají další dovednosti a znalosti a udržují si duševní i fyzické zdraví, podporují či rozvíjejí komunikační a sociální kontakty. V posledních deseti letech jsme svědky proměn této formy vzdělávání, a ty jsou tématem i tohoto příspěvku. Na základě sekundární analýzy dat z tzv. ukazatele F v rozmezí roků 2013-2023, které vyplňují všechny univerzity třetího věku v ČR sdružené do Asociace univerzit třetího věku, a na základě analýzy dat z dotazníkových šetření, která bylo uskutečněna v roce 2016 a 2021, identifikujeme trendy vzdělávání na univerzitách třetího věku v ČR.
Název v anglickém jazyce
Changes in the education of seniors at universities of the third age in the Czech Republic in the last decade
Popis výsledku anglicky
Universities of the Third Age are a phenomenon of senior interest education, not only in the Czech Republic. They are a worldwide trend. Thanks to this form of education, seniors acquire additional skills and knowledge and maintain their mental and physical health, support or develop communication and social contacts. In the last ten years we have witnessed changes in this form of education, and these are the subject of this paper. Based on a secondary analysis of data from the so-called Indicator F between 2013 and 2023, completed by all third age universities in the Czech Republic associated in the Association of Third Age Universities, and on the analysis of data from questionnaire surveys conducted in 2016 and 2021, we identify trends in third age university education in the Czech Republic.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Pedagogica actualis XV.: Podpora a inklúzia vo vzdelávaní II.
ISBN
978-80-572-0431-2
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
114-132
Počet stran knihy
310
Název nakladatele
Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Místo vydání
Trnava
Kód UT WoS kapitoly
—